دانشگاه شهید بهشتی

امضای تفاهم نامه همکاری با مرکز تحقیقات صداوسیما در حوزه علوم شناختی

تاریخ انتشار: 1398/04/11 12:06 ب.ظ
 

به گزارش پژوهشکده علوم شناختی و مغز به نقل از وبسایت مرکز تحقیقات صداوسیما، مرکز تحقیقات صداوسیما در راستای توسعه نظری و کاربردی حوزه علوم شناختی و رسانه با «پژوهشکده علوم شناختی و مغز دانشگاه شهید بهشتی» و «انجمن علوم و فناوری های شناختی ایران» تفاهم نامه همکاری علمی و پژوهشی امضا کرد.

در نشست همکاری مرکز تحقیقات با پژوهشکده علوم شناختی و مغز دانشگاه شهید بهشتی که در روز اول خردادماه به میزبانی مرکز تحقیقات برگزار شد، دکتر حمیدرضا پوراعتماد، رئیس پژوهشکده به همراه معاونان و برخی اعضای هیئت علمی با دکتر علی طلوعی، رئیس مرکز تحقیقات و مدیران مرکز در خصوص زمینه های همکاری مشترک به بحث و تبادل نظر پرداختند.

در این نشست، دکتر طلوعی رویکرد کلی مرکز تحقیقات در حوزه علوم شناختی و رسانه را معرفی و ترویج علوم شناختی، توسعه نظری و کاربردی حوزه «علوم شناختی و رسانه» و بهره گیری از ظرفیت ها و کاربردهای این حوزه در برنامه سازی رادیویی و تلویزیونی اعلام کرد.

دکتر طلوعی با ذکر این نکته که هنوز حوزه علوم شناختی با پسوند رسانه در کشور بلاتکلیف است، تاکید کرد که شاید هیچ جای دیگری در کشور استعداد پژوهش در این خصوص را به اندازه مرکز تحقیقات صداوسیما ندارد. سابقه 50 ساله مرکز در سنجش افکار عمومی و تحلیل محتوا و مخاطبان رسانه، زمینه مناسبی برای کاربردی سازی رویکرد و روش های علوم شناختی در پژوهش های اثرسنجی فراهم می کند.

وی با اشاره به خلاء پژوهشی و آموزشی حوزه علوم شناختی و رسانه در کشور عنوان کرد که در این شرایط ما ناچار از انجام فعالیت های متعددی مانند تولید ادبیات نظری، انجام پژوهش های کاربردی و رفع ابهامات موجود هستیم که شاید برخی از آنها را بخصوص در حوزه ای نظری بتوانیم با همکاری پژوهشکده پیش ببریم. در خصوص کاربردی سازی علوم شناختی در رسانه ملی هم باید مسائل اولویت دار کشور و رسانه ملی مشخص باشد و بهره گیری از ظرفیت ها و روش های علوم شناختی برای کمک به حل این مسائل بررسی گردد.

دکتر پور اعتماد ضمن استقبال از همکاری مشترک، آن را فرصت مغتنمی برای توسعه حوزه علوم شناختی و رسانه دانست و افزود: در سال های اخیر چند دوره تحصیلات تکمیلی «علوم شناختی و رسانه» در تبریز و تهران برنامه ریزی شده و در سال های آتی شاهد تربیت دانشجو در این حوزه خواهیم بود. اما کاربردی سازی علوم شناختی در رسانه مسئله بسیار مهمی است که نیازمند برنامه ریزی با نهادهای رسانه ای است. وی تاکید کرد که برای همکاری موثرتر باید ابتدا مشخص کنیم که روی چه مسائلی می خواهیم تمرکز کنیم و جهت دهی افکار عمومی را به چه سمتی می خواهیم پیش  ببریم؟ مثلا آمریکا برای سال 2012 و اروپا برای سال 2020 برنامه و استراتژی های مشخصی برای افزایش سرانه مغزهای برتر در کشورشان داشته اند و 7 تکنولوژی و 4 رویکرد را برای افزایش سرانه مغزهای برتر توسعه داده اند. این موضوع، مسئله مهمی است که می تواند اولویت ما هم باشد. با این رویکرد، سلامت مغز و رفتار مغزی هم در کنار سلامت پوست و مو و قلب و ... موضوعیت پیدا می کند و باید در برنامه های صداوسیما به آن پرداخته شود. دکتر پور اعتماد، پیش بینی تحولات با مدل سازی های محاسباتی و جهت دهی به اذهان در خصوص موضوعات مهم نظیر هویت و یکپارچگی ملی را به عنوان مثال هایی دیگر از زمینه های همکاری حوزه علوم شناختی و رسانه برشمرد و تاکید کرد که باید نقشه اصلی تعامل و فعالیت ما مشخص و جایگاه هر یک از این برنامه ها در نقشه اصلی تعیین شود.

وی برای معرفی حوزه علوم شناختی به مخاطبان صداوسیما اعلام آمادگی کرد و از برنامه سازان رسانه ملی دعوت کرد که با حضور در آزمایشگاه های علوم شناختی در پژوهشکده به تهیه خبر، گزارش و برنامه های مستند در این حوزه بپردازند.

در ادامه جلسه، معاونان پژوهشکده و مدیران مرکز در خصوص زمینه های مشترک همکاری تبادل نظر کردند و تفاهم نامه های همکاری امضا و مبادله شد.

tafahomnameh.png



Sorosh-Icon
کلید واژه ها: پژوهشکده علوم شناختی، صداوسیما
منبع خبر پژوهشکده علوم شناختي و مغز
تعداد مشاهده: 490
اخبار : امضای تفاهم نامه همکاری با مرکز تحقیقات صداوسیما در حوزه علوم شناختی
Top

Shahid Beheshti University,دانشگاه شهید بهشتی

دانشگاه شهید بهشتی

Shahid Beheshti University,دانشگاه شهید بهشتی

دانشگاه شهید بهشتی