اجلاس تبیین فرآیند استانداردسازی محصولات دانش‌بنیان و فناورانه در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد

4747 بازدید

اجلاس تبیین فرآیند استانداردسازی محصولات دانش‌بنیان و فناورانه با همکاری پارک علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی، اداره‌کل استاندارد استان تهران و معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان، در دانشکده اقتصاد دانشگاه شهید بهشتی، برگزار شد.

در این اجلاس دکتر احسان ساده، معاون ارزیابی کیفیت سازمان ملی استاندارد ایران، شرکت‌های دانش‌بنیان را جهادگران عرصه تولید عنوان و تاکید کرد: یکی از موانع تجاری‎‌سازی محصولات دانش‌بنیان، عدم انجام تحلیل‌های کارشناسی برای کالاهای نوظهور و دانش‌بنیان است

وی با اشاره بر ماموریت‌های حاکمیتی سازمان ملی استاندارد ایران، گفت: براساس قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد، از سال 1396 تاکنون این سازمان به مبحث شرکت‌ها و محصولات دانش‌بنیان ورود کرده و در این زمینه با تدوین استانداردهای تخصصی، برای این محصولات، انواع گواهینامه‌ها را صادر می‌کند.

 معاون ارزیابی کیفیت سازمان ملی استاندارد ایران در این اجلاس که متولیان و مدیران کنترل کیفیت واحدهای تولیدی، آزمایشگاه‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان حضور داشتند، تشریح کرد: یکی از چالش‌های پیش‌روی شرکت‌های دانش‌بنیان، فقدان آزمایشگاه‌های تاییدصلاحیت‌شده بوده که در این زمینه نیز، به همت متولیان سازمان، مانع‌زدایی شده‌است.

وی افزود: در سال‌های گذشته، که معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، گواهی‌نامه‌های محصولات دانش‌بنیان را صادر می‌کرد، این گواهی‌نامه‌ها مجددا نیاز به مجوزهای سازمان صنعت و معدن داشتند، ولی به برکت دولت سیزدهم، این شرکت‌ها و مجوزهای آنان، مشابه واحدهای تولیدی مورد تایید وزارت و یا سازمان‌های صمت اند.

دکتر ساده با اشاره بر لزوم و استقبال از همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان در تدوین استانداردهای کالاها و خدمات، گفت: در گذشته این امکان وجود نداشته‌است، اما در دوره تحولی سازمان ملی استاندارد ایران برای این موضوع بسترسازی‌های مناسبی صورت گرفته‌است. معاون ارزیابی کیفیت سازمان ملی استاندارد ایران در پایان، به اضافه شدن بخش اختصاصی محصولات و شرکت‌های دانش‌بنیان در جایزه ملی کیفیت خبر داد.

​​​​​​​در این اجلاس همچنین، مهندس عباس نوری، مدیرکل استاندارد استان تهران، به عنوان دبیر برگزاری این همایش، استانداردسازی شرکت‌های دانش‌بنیان را نیاز مبرم جامعه صنعت و تولید کشور و حرکتی اصولی عنوان کرد

وی صدور بیش از 100 فقره انواع گواهینامه‌های محصولات دانش‌بنیان، توسط کارشناسان این اداره‌کل را اقدامی ارزنده و موثر در این زمینه دانست و افزود: رشد درامد و تولید ملی، در گروی استانداردسازی محصولات و زیرساختی ضروری برای توسعه اقتصادی و صنعتی است.

همچنین در این جلسه،دکتر فریبرزمسعودی، رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه شهیدبهشتی نیز با تاکید بر لزوم توجه بیشتر بر بخش علوم و نیروی انسانی در شرکت‌های دانش‌بنیان، گفت: این شرکت‌ها علاوه بر بخش سخت‌افزاری، بخش علوم انسانی نیز دارند که در دانشگاه‌ها به این موضوع توجه بیشتر می‌شود.

وی با تاکید بر نیاز و الزام استانداردها برای شرکت‌های دانش‌بنیان، به استاندارد منابع انسانی اشاره کرد و افزود: کمیته فنی متناظر TC260 به این امر اختصاص دارد.

رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی همچنین یکی از اهداف این پارک در بخش استانداردسازی محصولات دانش بنیان را آموزش وفرهنگسازی عنوان کرد و ابزار امیدواری کرد تا به این طریق شرکتهای دانش بنیان بیشتر و بهتر بتوانند از حمایت های سازمان ملی استاندارد ایران بهره مند شوند.

در انتهای این اجلاس، یک کارگاه آموزشی برای شرکت‌کنندگان با عنوان "تبیین فرآیند استانداردسازی محصولات دانش‌بنیان و فناورانه " برگزار و برای حاضران گواهینامه صادر شد.

میتوانید این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید: