گزارش بیست و نهمین کنفرانس هسته ای ایران در دانشگاه شهید بهشتی

4666 بازدید

 

بیست و نهمین کنفرانس هسته‌ای ایران به همت دانشگاه شهید بهشتی و با همکاری سازمان انرژی اتمی، یکشنبه 7 اسفند 1401 در مرکز همایش‌های بین‌المللی دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، این کنفرانس علمی دو روزه با حضور مهندس محمد اسلامی، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی؛ دکتر سید محمودرضا آقامیری، سرپرست دانشگاه شهید بهشتی؛ معاونان سازمان انرژی اتمی ایران؛ مدیران عامل شرکت‌های زیرمجموعه سازمان انرژی اتمی؛ استادان و اعضای هیئت علمی و پژوهشگران و صنعتگران صنعت هسته‌ای برگزار شد.

فیزیک، تکنولوژی و ایمنی راکتورهای هسته‌ای، آشکارسازی و دزیمتری هسته‌ای، چرخه سوخت و مواد هسته‌ای، فیزیک هسته‌ای و ذرات، کشاورزی هسته‌ای، ایمنی، امنیت، حفاظت و راهبردهای هسته‌ای، پرتوپزشکی و پزشکی هسته‌ای، پلاسما و گداخت هسته‌ای، مولد و کاربرد پرتوها و فناوری کوانتومی محورهای بیست و نهمین کنفرانس هسته‌ای ایران بودند.

تنها دانشکده مهندسی هسته‌ای کشور در دانشگاه شهید بهشتی فعالیت دارد

دکتر سیدمحمودرضا آقا میری، سرپرست دانشگاه شهید بهشتی برگزاری این کنفرانس در دانشگاه شهید بهشتی را فرصت مغتنمی برای تبادل اطلاعات، انجام کار منطقی و علمی بین دانشگاه شهید بهشتی و سازمان انرژی اتمی دانست و گفت: این دانشگاه در بحث انرژی هسته‌ای، شهید مجید شهریاری را تقدیم انقلاب کرده است. دکتر آقامیری برای دانشمندان هسته‌ای از جمله شهیدان علیمحمدی، رضایی نژاد، احمدی روشن و فخری زاده آرزوی علو درجات کرد.

وی انتخاب دانشگاه شهید بهشتی برای برگزاری کنفرانس را انتخابی شایسته، ارزیابی کرد و افزود: دانشگاه شهید بهشتی تنها دانشگاهی در کشور است که نه صرفا رشته مهندسی هسته‌ای بلکه دانشکده مستقل مهندسی هسته‌ای در آن فعالیت دارد.

دکتر آقامیری گفت: در بخش هسته‌ای به سرمایه گذاری در 3 بخش نیاز داریم. اول؛ آموزش نیروی انسانی که به خاطر تحریم‌ها از آموزش‌های جهانی محروم هستیم. دوم؛ پژوهش و سوم؛ کاربرد. خوشبختانه در کاربرد، سازمان انرژی هسته‌ای و بخش‌های آن بسیار موفق بوده‌اند؛ این نشان می‌دهد در مسیر درستی قدم گذاشته‌ایم و در حرکت هستیم.

 سرپرست دانشگاه شهید بهشتی افزود: خوشبختانه در بحث پژوهش، زیرساخت‌هایی که با همکاری دانشگاه‌های مختلف و سازمان انرژی اتمی در کشور فراهم شده، نشان می‌دهد مسیری را که دنبال کرده‌ایم، قابل قبول است.

کنفرانس هسته‌ای آینده، بین المللی خواهد بود و در آن صدای حقانیت ایران و دانشمندان آن به دنیا منعکس می‌شود

مهندس اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی با گرامیداشت یاد شهدای هسته‌ای گفت: پرچمداری ایرانیان در تولید و صادر کردن علم چیزی نیست که بتوان آن را از تاریخ پاک کرد وکسی که علم و دانش دارد، پیرو نمی‌شود، بلکه پیشرو است. وقتی پیشرو شد تاثیرگذار می‌شود، تاثیر پذیر نمی‌شود و با پیشتازی به قدرت می رسد اگر پیشتازی را هدف قرار ندهد نمی‎‌تواند به قدرت برسد.

مهندس اسلامی خاطر نشان کرد: از زمان اشغال ایران توسط متفقین، هنوز آن تفکر زنده و پویا به اشکال مختلف در حال تلاش برای در اختیار گرفتن ایران است و موضوع هسته‌ای یکی از عواملی است که این نگاه را فعال نگه داشته و هر روز بهانه‌ای را برای ایران به وجود می‌آورند. اگر مصاحبه‌ها، رفتارها و بیانیه های دیروز و امروز را با هم مقایسه کنید، یک شکل هستند و آن جلوگیری از ظرفیتی است که سلطه‌پذیر نیست. ملتی که اینگونه سلطه‌پذیر نیست هزینه هایی بر او تحمیل می‌کنند؛ اما جریان پرظرفیت جمهوری اسلامی تاکنون خود را حفظ کرده و به اینجا رسانده است.

معاون رئیس جمهور در ادامه با اشاره به ممانعت غرب از استفاده ایران از فناوری هسته‌ای گفت: فرانسه که مخالفت‌ها با برنامه هسته‌ای ایران را رهبری می‌کند خود بزرگترین صنعت هسته‌ای را در اختیار دارد و بیش از 75 درصد از برق خود را از نیروگاه‌های اتمی تولید می‌کند.

 وی با تاکید بر شتاب‌دهی انرژی هسته‌ای و تاثیرات آن بر شکوفایی علمی و فناوری و استفاده از ظرفیت‌های انسانی و پژوهشی افزود: غیر از پزشکی وقتی در پرتودهی می‌توان از فناوری هسته‌ای در حوزه سلامت استفاده کرد، چرا باید محروم باشیم. در حوزه رادیودارو، بیش از یک میلیون بیمار از رادیوداروهای تولید ایران استفاده می‌کنند، اگر نیروهای تحصیلکرده نبودند، ما ظرفیت پژوهشی نداشتیم و صنایع ایجاد نمی‌شد و قطعا مردم از این نعمت بهره‌مند نمی‌شدند.

 معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی با ابراز خرسندی از تهیه و اجرای سند 20 ساله اهداف سازمان گفت: با این انگیزه و هدف باید سازمان را به سمت صنعتی شدن و گسترش صنعت هسته‌ای حرکت دهیم. در این راستا فروردین سال جاری سند 20 ساله سازمان تهیه و رونمایی شد. مهندس اسلامی افزود: در گام مقدماتی اجرای سند، رسیدن به تولید 20 درصد سبد برق کشور از طریق صنعت هسته ای را هدف قرار دادیم و برای اولین بار در سازمان سند تحقیق و توسعه تهیه و تصویب و اجرا شده است.

ایجاد فرصت، اعطای اعتبار پژوهشی (گرنت) و پشتیبانی از محققان که در فرایند تولید علم و فناوری کوشا هستند، تنظیم و تبادل و اتصال شرکت‌ها و واحدهای اجرایی که می‌توانند در جهت کاربردی کردن فناوری‌ها نقش ایفا و نتایج تحقیقات را سریعا به فرایندهای اجرایی و بهره‌برداری تبدیل کنند، توسعه نیروی انسانی در راستای گسترش ظرفیت دانش هسته‌ای، از جمله محورهای کلیدی و اصلی سند جامع است که رئیس سازمان انرژی اتمی به آن اشاره کرد.

وی گفت: اقتصاد هسته‌ای یک اقتصاد شکوفا با بازدهی بالاست که می‌تواند ارزش افزوده بالا و زنجیره ارزش پایداری داشته باشد، مردم ما نباید از آن محروم باشند. وی در پایان صحبت های خود با قدردانی از برگزاری کنفرانس توسط دانشگاه شهید بهشتی ابراز امیدواری کرد که کنفرانس آینده، بین المللی باشد و صدای حقانیت ایران و دانشمندان آن به دنیا منعکس شود.

دانشگاه شهید بهشتی برای ارسال مقالات بیشترین مشارکت را داشته است

دکتر جواد کریمی ثابت رئیس انجمن هسته ای ایران، معاون سازمان انرژی اتمی، رئیس مرکز ملی نظام کیفیت و استانداردهای اتمی و دبیر علمی نهمین کنفرانس هسته ای ایران اما در ادامه به تعداد مقالات ارسالی به کنفرانس پرداخت و گفت: 350 مقاله برای کمیته های تخصصی انجمن ارسال شده بود که پس از داوری توسط 141 داور از سراسر کشور، 270 مقاله انتخاب شد که نشان دهنده سطح خوبی از مشارکت و داوری در کنفرانس است. وی افزود: دانشگاه شهید بهشتی برای ارسال مقالات بیشترین مشارکت را داشته است.

فعالیت در 10 محور و اضافه شدن فناوری کوانتوم به محورهای قبل، برگزاری نمایشگاهی از آخرین دستاوردهای سازمان در حاشیه این کنفرانس و حضور متخصصان مربوطه از جمله ویژگی‌های کنفرانس بیست و نهم بود که رئیس انجمن هسته‌ای به آن اشاره کرد. 

میتوانید این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید: