گروه دین و تربیت

 

 

گروه دین و تربیت
تعریف: دین و تربیت عبارت است از بررسی روابط و تعاملات دین و تربیت. بحث ارتباط دین و تربیت و نگاه به تربیت از زاویه دین از دیر زمان همواره مورد توجه بوده است. این تعامل و رابطه از دو جنبه متفاوت اما وابسته به یکدیگر قابل وارسی و مطالعه است: یک وجه این رابطه مطالعه تربيت ديني به‌ مثابة عامليت دين در تربيت انسان خواهد بود بديهي است اين گزينه جايگاه ويژه‌اي نزد مجامع، نهادها و مربيان ديني دارد. جنبه ديگري كه براي این رابطه در نظر گرفته مي‌شود، به برآيند تربيت ديني، يعني دين‌باوري، دين‌مداري و شخص دين‌باور و دين‌مدار نظر دارد. بدین ترتیب «تربيت ديني» به مفهوم بررسي نقش دين در تربيت انسان با «تربيت ديني» به مفهوم محصول تربيت، يعني دين‌باوري و دين‌مداري، كاملاً از يكديگر متمايز مي‌شوند، که گروه دین و تربیت نگاه ویژه­ای به هر دو جنبه از موضوع خواهد داشت.
هدف این گروه پژوهشی عبارت است از بررسی مسایل مربوط به تربیت دینی از یک سو و بررسی نگاه دین و به ویژه دین مبین اسلام به فرایندها، روشها و روندهای تربیتی از سوی دیگر.
ماموریت این گروه پژوهشی عبارت است از طراحی، سازماندهی و اجرای پروژه های پژوهشی بنیادی، توسعه ای و کاربردی در خصوص روشها و مسایل مربوط به حوزه تربیت دینی، ارزیابی میزان تاثیر سبکهای مختلف تربیت دینی و معرفی روشها و سبکهای موثرتر و کارآمدتر تربیت دینی. همچنین طراحی، سازماندهی و اجرای پروژه های مطالعاتی و پژوهشی و نظریه پردازی در خصوص اهداف، فرایندها، روندها، روشها و سبکهای تربیت از نگاه و منظر دین مبین اسلام.  
موضوعات مورد بررسی در این گروه شامل زیرموضوعاتی از قبیل تربیت دینی، تحول روانی و دیگر فرایندهای تاثیرگذار در تربیت دینی، سلوک دینی، آموزش دین و مفاهیم دینی، تبلیغ دین و انتقال ارزشهای دینی، نظریه پردازی و مدلسازی در تعیین اهداف، محتوا و روشهای تربیتی بر اساس متون اسلامی می باشد.
 
پژوهشگران گروه پژوهشی دین و تربیت
 
رديف
نام و نام خانوادگي
آخرین مدرك تحصيلي و مرتبه و پایه علمي
نوع همکاری
محل خدمت فعلی
تمام وقت
پاره وقت
رشته و گرایش
مرتبه
پایه
1
جمیله علم الهدی
علوم تربیتی
دانشیار
 
 
*
دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی
2
محمدعلی فیاض بخش
روان شناسی
در فرایند استخدام
 
 
*
دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی
3
محمود ابوالقاسمی
علوم تربیتی
دانشیار
 
 
*
دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی
4
غلامرضا شمس
علوم تربیتی
استادیار
 
 
*
دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی
5
رضا محمدی چابکی
علوم تربیتی
استادیار
 
 
*
دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی