گروه روان شناسی دینی


گروه روانشناسی دینی
 
تعریف: روانشناسی دینی عبارت است از روانشناسی­ای که بر اساس گزاره­های دینی شکل گرفته باشد. بدین ترتیب روانشناسی دینی حوزه­ای بین رشته­ای با محوریت علوم دینی است و مضمون اصلی آن این است که دین درباره‌ی روان آدمی و پدیده­های روانشناختی چه گفته است.
هدف این گروه پژوهشی عبارت است از بررسی، شناسایی و تحلیل منابع دینی مرتبط با مسایل، موضوعات و پدیده­های روانشناختی و استفاده از این منابع و بهره‌گیری از مفاهیم و گزاره های دینی و به ویژه دین مبین اسلام در فراهم کردن توضیح و تبیین برای پدیده ها و موضوعات مورد علاقه و توجه علم روانشناسی، و نیز تعمیق و توسعه مباحث روانشناسی با توجه به آموزه های دینی و نیز تقویت و گسترش نظریه پردازی و پرسش گری در حوزه های مختلف روانشناسی براساس آموزه های دینی.
ماموریت این گروه پژوهشی عبارت است از فراهم آوردن، آموزش و انتشار بنیادهای روش­شناختی، نظری و تجربی لازم برای نظریه پردازی در حوزه­های مختلف روانشناسی بر اساس گزاره­های دین مبین اسلام، و نیز بررسی، ارزیابی و نقادی نظریه­ها و رویکردهای ارایه شده در حوزه روانشناسی دینی با تاکید خاص بر روانشناسی اسلامی.  
موضوعات مورد بررسی این گروه شامل زیر موضوعاتی از قبیل نظریه پردازی، الگوسازی و مدل سازی در خصوص فرایندهای روانشناختی بر اساس متون اسلامی مانند اشکال سالم و ناسالم ازدواج و خانواده، شخصیت، کمال انسان، سلامت، نابهنجاری، روشها و تکنیکهای مداخله برای پیشگیری از وقوع و ایجاد مشکلات و آسیبهای روانی و خانوادگی، یا درمان مشکلات و آسیبهای روانی و خانوادگی، و نیز ارتقاء و غنی تر کردن وضعیتهای روانشناختی و ارتباطی فرد و خانواده سالم می باشد.
 
پژوهشگران گروه پژوهشی روانشناسی دینی
 
رديف
نام و نام خانوادگي
آخرین مدرك تحصيلي و مرتبه و پایه علمي
نوع همکاری
محل خدمت فعلی
تمام وقت
پاره وقت
رشته و گرایش
مرتبه
پایه
1
منصوره السادات صادقی
روان شناسی
استادیار
 
 
*
پژوهشکده خانواده
2
محمد علی مظاهری
روان شناسی
استاد
 
*
 
دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی
3
عباس پسندیده
مدرسی معارف اسلامی (گرایش قرآن و حدیث)
استادیار
 
 
*
موسسه دارالحدیث قم
4
وحید نجاتی
علوم اعصاب
استادیار
 
 
*
دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی
​​​​