صفحه اصلی
رئیس دانشگاه: در دانشگاه ها باید آموزشهای مرتبط با حفظ میراث فرهنگی در شرایط کرونا و پساکرونا ارائه شود
  • 16365 بازدید

دکتر نصیری قیداری رئیس دانشگاه شهید بهشتی با تاکید بر لزوم آموزش برای حفظ و صیانت از میراث فرهنگی دردوران کرونا گفت: تمام مردم، به ویژه متخصصان حراست و حفاظت از میراث فرهنگی، قضاتی که با سود جویان و سارقان و آسیب زنندگان میراث فرهنگی برخورد کنند باید از آموزش‌های تخصصی و لازم برخوردار شوند و با پروتکل‌ها و کنوانسیون های بین‌المللی آشنا شوند؛ باید دفاتر فنی استانداری ها، شهرداری ها و نیروهای نظامی و انتظامی که از این میراث فرهنگی حفاظت می کنند آموزش های لازم را در شرایط پاندومی کرونا ببینند. در مدارس، دانشگاه ها و در سطوح عالی، آموزش های مرتبط با حفظ میراث فرهنگی در شرایط کرونا و پسا کرونا ارائه شود

دکتر نصیری قیداری رئیس دانشگاه شهید بهشتی در سخنانی درهمـایش بین‌المللـی پیامدهای فرهنـگی و اجتمـاعی کرونا بر حوزه‌های میراث فرهنگی، گردشگری، صنایع فرهنـگی خلاق و هنـرهای سنتی که در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه مورخ 29 و 30 بهمن ماه برگزار شد، با قدردانی از برگزارکنندگان «همـایش بین‌المللـی پیامدهای فرهنـگی و اجتمـاعی کرونا بر حوزه‌های میراث فرهنگی، گردشگری، صنایع فرهنـگی خلاق و هنـرهای سنتی»، گفت: امیدوارم برگزاری این همایش در شرایط کنونی تاثیربسزایی، بویژه در حوزه میراث فرهنگی که امروزه یکی از وجوه ارزشمند زندگی بشر را تشکیل می دهد داشته باشد. به همکاری دانشگاه شهید بهشتی در برگزاری این همایش افتخار می‌کنم و ایمان دارم همکارانی که در این همایش مقاله ارائه می دهند در ارتقاء سطح این همایش ایفای نقش خواهند نمود.

وی، با اشاره به برنامه‌ها و فعالیت های دانشگاه شهید بهشتی پس از همه گیری ویروس کرونا اظهار داشت: دانشگاه شهید بهشتی به سهم خودش در مباحث مربوط به بیماری کوید-19 با تشکیل خوشه های متعدد در حوزه های دانشی مختلف از جمله مهندسی، علوم پایه و علوم انسانی وارد شد و کارهای ارزشمندی را نیز انجام داده و پروژه‌های خوبی را به مرحله اجرا درآورد که چندی پیش شاهد افتتاح تعداد قابل توجهی از این پروژه ها با حضور جناب آقای دکتر ستاری بودیم.

دکتر نصیری تصریح نمود: بیماری کوید-19 امروز سراسر جهان و زندگی بشر را تحت تاثیر قرار داده به طوریکه وجوه مختلف سیاسی، اجتماعی و اقتصادی بشر امروزه از تاثیر این بیماری در امان نمانده و بشر به شدت در حال تلاش برای مقابله با این بلا است ؛البته ما نسبت به اعتقاداتی که داریم باید تلاش کنیم این چالش و تهدید را که در تاریخ بشر هم بی سابقه نبوده، به فرصت تبدیل کنیم. بدیهی است که بشر در طول زندگی چند هزار ساله بر روی کره زمین با اینگونه بلایا مواجه بوده ولی در سایه خرد، عقل، آموزش و تولید علم توانسته با آن مقابله کند و بقا یابد.

ایشان افزود: از جمله حوزه هایی که تحت تاثیر پاندومی کوید-19 قرار گرفته حوزه میراث فرهنگی اعم از ملموس و ناملموس است. ما می دانیم میراث فرهنگی در ابعاد مختلف زندگی بشر تاثیرگذار است این تاثیرات در هویت ملی، ایجاد امنیت و صلح، تعاملات اجتماعی، سیاسی و اقتصادی بر کسی پوشیده نیست و لذا باید از طریق همین همایش ها و پروژه های پژوهشی در محافل علمی دانشگاهی و تحقیقاتی، تلاش کرد تا آثار این بلا را کاهش داد و  برای دوران پسا کرونا چاره جویی کرد تا حداقل آثار مخرب این بیماری را در حوزه ها و وجوه مختلف زندگی بشر داشته باشیم.

ایشان در بخش دیگری ار سخنان خود با اشاره به تاثیر پاندومی کرونا بر اقتصاد اضافه کرد: نقش میراث فرهنگی بر صنعت گردشگری و ارتباط تنگاتنگ صنعت گردشگری با اقتصاد درآمدی کشورها امری روشن است و می دانیم با توسعه فناوری این ارتباط تنگاتنگ و این نقش روز به روز پر رنگ‌تر می شود و در آینده نیز بیشتر خواهد بود، از این رو پرداختن به  این حوزه و چاره‌جویی برای کاهش تاثیرات بیماری کوید-19 بر این امور ما را وادار می‌کند تا برنامه ریزی لازم را برای مقابله با این بیماری داشته باشیم.

رئیس دانشگاه گفت: کشور ایران یک کشور تمدن‌ساز و مورد توجه جهان بوده به طوریکه ما امروزه شاهد ثبت مواریث متعددی در فهرست جهانی یونسکو هستیم و توجه جهانی به آثاری که نیاکان ما بر جای گذاشتند از اهمیت خاصی برخوردار است. تاثیراتی که پاندومی کوید-19 در حوزه میراث فرهنگی بر جای خواهد گذاشت منجر به این خواهد شد که ما  از مرمت این مواریث جا بمانیم و آنها را به فراموشی بسپاریم و شاهد خسارت جبران ناپذیری بر این مواریث ارزشمند باشیم و مشاغل فعال، کارگزاران و کارمندانی که در این حوزه به تلاش مشغولند مورد تهدید جدی قرار خواهند گرفت و اگر ناچار بشوند صنوف خودشان را ترک کنند. در ایام پساکرونا جایگزینی این حرفه ها و صنوف به سادگی امکانپذیر نخواهد بود.  اینکه بافت شهری به عنوان یک شبکه ارزشمند مورد تهدید سودجویان و منفعت طلبان قرار گیرد و آثار ارزشمند نیاکان ما را از بین ببرند و به ستون های سیمانی تبدیل نمایند تهدید جبران ناپذیر دیگری است. از سویی صنعت گردشگری ما با صنایع دستی ارتباط مستقیم دارد لذا با افول این حرفه ها ممکن است آسیب جدی بر این حوزه وارد شود و ممکن است شاهد از بین رفتن و سرقت آثار ارزشمند به جای مانده از تمدن های گذشته باشیم.

دکتر نصیری اذعان داشت: تجربه بشر در طول تاریخ ما را به آنجا رساند که بعد از جنگ جهانی دوم و متحمل شدن آن همه خسارت و کشتار جمعی، به اینجا رسیدیم که به آموزش و فرهنگ و علم پناه ببریم و بشر به این نتیجه رسید که از طریق نظامی گری و اصطکاک های بین فرهنگی و جغرافیایی بین ملت ها به رفاه و صلح و سعادت نخواهد رسید و تنها راه رسیدن به امنیت و صلح و رفاه جهانی، پرداختن به آموزش و علم و فرهنگ است و این سه خصلت است که انسان را از سایر موجودات تمیز می دهد. میلیون ها مخلوق بر روی زمین وجود دارند ولی این انسان است که آموزش می دهد و آموزش می بیند و علم و فرهنگ تولید می کند. فرهنگ ریسمان نامرئی است که می تواند ملت ها را به هم مرتبط و با هم متحد کند. مشاهد آثار فرهنگی کشورهای مختلف برای یک گردشگر در دل او یک ارتباط نامرئی را بین گونه های مختلف نژادی بشر ایجاد می کند.

رئیس دانشگاه، علم را از عوال مهم در افزایش اقتدار بشر در مواجه با حوادث و بلایای طبیعی دانست و تصریج کرد: فناوری که خود زاییده توسعه علمی است بشر را در مقابله با حوادث طبیعی و در نحوه و الگوی زندگی او را توانمند کرده است و همچنین آموزش به عنوان فرآیندی که بشر را در واقع به هم ارتباط می دهد و تعاملات او را متحول می کند. اینها سه خصلتی است که بشر با توسل به آن می تواند مقتدر زندگی کند و سازمان جهانی سازمان یونسکو بر همین سه اصل استوار شد و امروز هم بر اساس این سه ستون به فعالیت خود ادامه می دهد؛ باید برای برخورد با این بلای طبیعی باید به آموزش و علم و فرهنگ متوسل شد.

رئیس دانشگاه در پایان سخنان خود تاکید کرد: تمام مردم، به ویژه متخصصان حراست و حفاظت از میراث فرهنگی، قضاتی که با سود جویان و سارقان و آسیب زنندگان میراث فرهنگی برخورد کنند باید از آموزش‌های تخصصی و لازم برخوردار شوند و با پروتکل‌ها و کنوانسیون های بین‌المللی آشنا شوند، باید دفاتر فنی استانداری ها، شهرداری ها و نیروهای نظامی و انتظامی که از این میراث فرهنگی حفاظت می کنند آموزش های لازم را در شرایط پاندومی کرونا ببینند.  امروزه همه چیز با دوران قبل از کرونا متفاوت هست همانطور که آموزش و پژوهش معطوف به عوارض کروناست. باید به بحث آموزش توجه کافی بشود و در مدارس، دانشگاه ها و در سطوح عالی آموزش های مرتبط با حفظ میراث فرهنگی در شرایط کرونا و پسا کرونا ارائه شود؛ جوانان و مردم ما و همه کشورها برای مقابله با حوادثی که بر اثر کرونا و ضایعاتی که بر اثر کرونا بر مواریث فرهنگی به آنها وارد می شود آماده شوند. امید است متخصصان در این همایش بسیار ارزشمند، متناسب با مسائل بسیار متنوعی که پیش بینی شده، نقش خود را در بهبود وضعیت و چاره جویی برای پیامد های فرهنگی و اجتماعی کرونا بازی نمایند و نتایج حاصل از این همایش برای بشریت مفید و موثر واقع شود.

 

همـایش بین‌المللـی پیامدهای فرهنـگی و اجتمـاعی کرونا بر حوزه‌های میراث فرهنگی، گردشگری، صنایع فرهنـگی خلاق و هنـرهای سنتی، موضوعانی چون میراث فرهنگی و مسئله کرونا؛ میراث ناملموس در دوره کرونا؛ گردشگری در عصرکرونا؛ ابعاد تاریخی و آموزشی کرونا؛ ابعاد اجتماعی و فرهنگی کرونا؛ هنر در عصرکرونا؛ زبان و ادبیات در عصر کرونا؛ پویایی آیین‌های ایرانی در عصر کرونا؛ نمایش در عصر کرونا؛ رسانه، چاپ و نشر در عصر کرونا؛ کرونا، میراث ناملموس و تاریخ؛ کرونا و صنایع فرهنگی و هنرهای سنتی؛ کرونا و گردشگری؛ کرونا و فضای اجتماعی؛ کرونا و مسئله حفاظت و مرمت؛ کرونا از منظر مردم‌شناسی؛ گردشگری و هنرهای سنتی و کرونا و فرهنگ زیارت مورد بحث و تبادل نظر گرفت.

افزودن نظرات