کتاب "مجازاتهای اجتماعی جایگزین حبس و کاهش جرم" منتشر شد

کتاب "مجازاتهای اجتماعی جایگزین حبس و کاهش جرم" تالیف دکتر داوود پرچمی، عضو هیات علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه شهید بهشتی توسط انتشارات قوه قضاییه منتشر شد.
8266 بازدید

کتاب "مجازاتهای اجتماعی جایگزین حبس و کاهش جرم" تالیف دکتر داوود پرچمی، عضو هیات علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه شهید بهشتی و فاطمه درخشان توسط انتشارات قوه قضاییه منتشر شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، از منظر جامعه‌شناسی حقوقی، نظام حقوقی یک خرده نظام اجتماعی و منظومه‌ای مدون از حقوق و تکالیف ایفای نقش اعضای جامعه در موقعیت‌های مختلف اجتماعی و سازماندهیِ اجتماعیِ نظارت و ضمانت آن است.

برخورداری از نظام حقوقی کارآمدِ پویا برای تنظیم و تضمین نظم و اجرای عدالت، شاخص پیشرفته بودن جوامع و شاخص پیشرفتگی نظام حقوقی، توان تنظیم عادلانه رفتار کنشگران در تعاملات خود و استفاده از مجازات‌های بازدارنده از ارتکاب جرم و تکرار آن  است.

معیار کارآمدی مجازات‌ها، پیشگیری از عدم پای‌بندی به نقش‌های اجتماعی و در صورت وقوع جرم، کاهش احتمال ارتکاب مجدد و عدم سلب امکان زندگی طبیعی از مجرمان پس از تحمل مجازات است.

مجازاتهای اجتماعی، مجازات‌هایی است که با توجه به شرایط بزهکار، نوع جرم، شرایط بزه‌دیده و با افزایش و کاهش ترکیبی سرمایه‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی بزهکاران تعیین می‌شود و می‌تواند جایگزین مناسب و کارآمدی برای برخی مجازات‌های زندان باشد. توجه به این مجازات‌ها، نظامی از سزادهی را معرفی می‌کند که می‌تواند بالقوه زمینه‌ساز گسترش عدالت قضایی و کارآمدی نظام حقوقی گردد.

​​​​​​​

میتوانید این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید: