یادداشت های ویژه

روز حسابدار 

دکتر غلامحسین اسدی، مدیر گروه محترم حسابداری
 
15 آذر هر سال در ایران، "روز حسابدار" است که پیرو درخواست"فدراسیون بین‌المللی حسابداران" در سی‌امین سالگرد تاسیس آن مبنی بر گرامیداشت "هفته جهانی حسابداری" (2 تا 8 دسامبر)، به این عنوان نامگذاری شده است و هر سال به‌مناسبت روز حسابدار، طی آیین‌های باشکوهی خدمات ارزنده حسابداران ارج نهاده میشود.
براساس آمار موجود، در حدود 5/1 میلیون‌نفر شاغل در حرفه حسابداری و بیش از 450 هزارنفر دانشجوی رشته حسابداری در مقاطع گوناگون در سراسر کشور به تحصیل اشتغال دارند؛ تعداد دانشجویان این رشته طی 25 سال اخیربیش از 100 برابر و تعداد نشریه‌های علمی و حرفه‌ای آن بیش از20برابر شده است. این در حالی است که کمتر رشته و حرفه دیگری توانسته است به این میزان از رشد و پویایی دست یابد.
در فضای جنون‌آمیز مبادلات رنگارنگ و فریبنده، آشکار و نهان، فضایی مه‌آلود و وهم‌انگیز توام با فروریختن کاخهای پوشالی یا بر باد رفتن سرمایه‌های رویایی است که راهکارهای قراردادی برای ثبت رویدادها و مبادلات، به نظم کشیدن چکیده عملکرد و بیان صادقانه و قابل فهم آنها خواهان می‌یابد. حسابداری، غبارها را کنار می‌زند تا در پس تلاطم و هیاهو، آرامشی فراهم آید تا داده در کنار داده گذاریم و بیندیشیم، بهتر تصمیم بگیریم و بهینه منابع را تخصیص دهیم و ازرهگذرحسابداری و حسابرسی، بر سودجویی آنانکه برای نیل به امیال خود آب را گل‌آلود میکنند، لگام نهیم.
شفافیت، ارتقای پاسخگویی، تسهیل پاسخ‌خواهی‌، فراهم کردن چارچوبی برای تصمیم‌گیری، تخصیص کارامد و بهینه منابع، آگاهی از محدودیتها، فرصتها، تهدیدها، رفع تبعیض اطلاعاتی و .… دستاوردهای حسابداری است که به منفعت عمومی و توسعه جامعه می‌انجامد. گزارشگری مالی هر روز دامنه وسیعتری می‌یابد و منافع گروه وسیعتری از ذینفعان را در خود جای می‌دهد. امروزه، جوامع توقع دارند ریسکها، فرصتها، اهداف کوتاه‌مدت و بلندمدت، آثار اجتماعی و زیست محیطی رفتار بنگاههای اقتصادی، وضعیت رقابتی، پاداشهای مدیریت، مبادلات یا شرایط غیرعادی و هر آنچه آینده را قابل پیش‌بینی‌تر سازد، در گزارشهای حسابداران افشاو بیان شود.
اما این تنها یک روی سکه است. حسابداران به نیکی دریافته‌اند که مرکز ثقل دستاوردهایشان، "اعتبار" است. گزارشهای مالی تیغ دو لبه ای است که کوچکترین کاستی آن به‌جای منفعت عمومی، خسران جمعی را همراه می‌آورد. همین حساسیت است که موجب می‌شود این پیشه، از فضای فردی خارج شود و به حرفه‌ای منسجم و محترم بدل گردد که بر ستون اخلاق تکیه دارد. حسابداران خود را امین ملت در امر نظارت و شفاف‌سازي مي‌دانند. آنان مصمم‌اند تا چشم خود را بر حقايق نبندند و شفاف‌سازي مالي را بر رازداري غیرمنطقي ترجیح دهند.
روز حسابدار یادآور احترامی است که جامعه برای این حرفه پر مسئولیت و خوشنام قائل است.
روز حسابدار بهانه شایسته‌ای است تا با بزرگداشت خدمات حسابداران، گامی کوچک در راستای قدرشناسی از خدمات آنان برداشته شود که راه دشوار خدمت به سلامت مالی کشور برپایه‌ اصول و اخلاق حرفه‌ای که پیوند ناگسستنی با حرفه‌ حسابداری دارد را برگزیده‌اند.