شرح سند راهبردی

«دانشگاه شهید بهشتی در افق 1404 دانشگاهی است پیشرو و برخوردار از جایگاه برتر در تولید، آموزش و نشر علم، فناوری و دانش، تأثیر‌گذار در شکل‌دهی آینده، مرجع ممتاز پاسخ‌گویی به نیازهای علمی، آموزشی و پژوهشی و ارایه راه‌حل برای مسایل پیچیده در عرصه‌های ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی، انتخاب اول برترین استعدادها، پرورش دهنده‌ی انسان‌های متدین، خلاق و نوآور، حرفه‌ای و کارآمد و آراسته به ایمان، تقوای الهی و مکارم اخلاق.»
​انجام پژوهش بنیادین برای شناخت خلقت و آیات الهی، انسان و روابط انسانی و انجام پژوهش کاربردی- توسعه‌ای و بهره‌گیری از علم برای تأمین منفعت انسان‌ها، حل مسائل جامعه و آبادانی زمین، تربیت و تعلیم کسانی که نسبت به خدای رحمان خشیت داشته، شهادت‌دهندگان بر کمال آفرینش پس از تجسس و تفحص از خلقت الهی بوده و متعهد به بهره‌گیری از دانش و انتقال آن به دیگران، ترویج و نشر علم در جهت تقویت چرخه جریان ملی دانش و اثرگذاری در علم جهانی و تعالی بشر
• برای متقاضیان آموزش‌عالی، جامعه علمی- پژوهشی، دستگاه‌های سیاستگذاری، اجرایی و بنگاه‌های اقتصادی و اجتماعی، بخش عمومی، خصوصی و تعاونی، نهادهای واسط اجتماعی مانند سازمان‌های مردم نهاد، اتحادیه‌ها و تشکل‌های صنفی، کارآفرینان، فعالان اقتصادی و صاحبان صنعتی در عرصه ملی و بین‌المللی؛
• از طریق ارتقای مستمر دانش و مهارت اعضای هیأت علمی و کارکنان و استفاده از فناوری‌های مؤثر و کارآمد؛
• با بهره‌مندی از امتیازاتی چون اعضای هیأت علمی برجسته، رشته‌ها، گروه‌ها، دانشکده‌ها و پژوهشکده‌های متنوع، ممتاز و بعضاً منحصر به فرد در کشور، فضای همکاری‌های میان‌رشته‌ای و دارای بالاترین نسبت دانشجویان تحصیلات تکمیلی.
 
 

ارزش‌های بنیادین پیشنهادی برای خانواده دانشگاه شهید بهشتی عبارتند از:

• خشیت در برابر پروردگار و برخورداری از تواضع و فروتنی ؛
• رعایت تقوا، راستی و درستی؛
• برخورداری از روحیه نقادی و نقدپذیری و آزادگی علمی؛
• رعایت اخلاق حرفه‌ای به ویژه حرفه¬ای¬گری و برخورداری از وجدان کاری؛ 
• اخلاق¬محوری، مشارکت¬جویی و مسئولیت¬پذیری؛
• قانون¬گرایی و برنامه¬پذیری؛
• برخورداری از روحیه خلاقیت و نوآوری؛
• تعالی طلبی، توانمند¬سازی و ثروت¬آفرینی؛
• برخورداری از روحیه کار تیمی و گروهی؛
• تأکید بر فعالیت و رفتار سازمانی دانش¬محور ؛
• تأکید بر علم نافع؛
• تقدم تزکیه بر تعلیم؛
• حفظ کرامت و منزلت انسانی تمام کارکنان، اعضای هیأت علمی و دانشجویان؛
• تکریم و حفظ شئون علم، عالم و متعلم؛
• تأکید بر رعایت عدالت در توزیع فرصت¬ها؛
• تعهد به یادگیری دانشجو؛ 
• دریغ نورزیدن در تعلیم علم و کوشش در بذل، اعطا و انفاق علم.
 
1-بهبود مستمر کیفیت آموزش در دانشگاه؛
2-توسعه و توانمندسازی اعضای هیات علمی و به فعلیت درآمدن حداکثر پتانسیل ایشان؛
3-ساماندهی (حذف، ایجاد، اصلاح و ترکیب) مستمر رشته‌های دانشگاه؛
4-بهره‌گیری حداکثری از ظرفیت‌های دانشجویان؛
5-توسعه بازار پژوهش دانشگاه؛
6-هدایت پژوهش‌های دانشگاه به سمت حل مشکلات جامعه و برآوردن نیازهای واقعی جامعه؛
7- به‌سازی محیط (شامل مجموعه فعالیت‌های مستمر) به منظور افزایش بهره‌وری و  استفاده حداکثری از ظرفیت‌های پژوهشی موجود؛
8- ایجاد و حفظ قدرت رقابتی در ارائه خدمات؛
9- حاکم کردن رویکرد چابک و چالاک‌سازی در ارائه خدمات؛
10-توسعه و توانمندسازی منابع انسانی؛
11- جامع نگری در سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و اجرای برنامه‌های فرهنگی برای دانشگاه؛
12- پژوهش‌محور کردن سیاست‌ها، تصمیمات و اقدامات در حوزه فرهنگ.