خدمات الکترونیکی کتابخانه

دسترسی‌های فعلی به منابع الکترونیکی دانشگاه به شرح زیر می‌باشد: (گزینه مورد نظر را انتخاب نمایید):
1- دسترسی به کتاب‌های الکترونیکی لاتین و پایان‌نامه‌های دانشگاه شهید بهشتی، در سامانه کتابیار پند، در این قسمت کاربر با کلیک بر روی لینک آذرسا می‌تواند با ورود به سامانه (با کد ملی و شماره دانشجویی) وارد سامانه آذر سا شود. برای مثال با انتخاب کلید واژه "sport" و انتخاب گزینه "کتاب‌های الکترونیکی" در قسمت جستجو، امکان مشاهده و دانلود کتاب‌های الکترونیکی مقدور می‌باشد. برای دانلود پایان‌نامه لازم است گزینه جستجو در "پایان‌نامه" انتخاب شود. 
 
2- دسترسی به پایگاه‌های مقالات فارسی برای دسترسی به پایگاه‌های منابع مقالات فارسی (مگ ایران، جهاد دانشگاهی، سیویلیکا، نورمگز)، لازم است با مطالعه دستور‌العمل با وارد کردن شناسه و رمز عبور که همان شناسه بهشتی دانشگاه است به پایگاه‌های الکترونیکی فارسی دسترسی صورت گیرد.
 
3- دسترسی به پایگاه‌های مقالات لاتین، برای دسترسی به پایگاه‌های منابع مقالات لاتین، لازم است با مطالعه دستور العمل، با وارد کردن شناسه و رمز عبور که همان شناسه بهشتی دانشگاه است به پایگاه‌های الکترونیکی مقالات لاتین دسترسی صورت گیرد.
 
4- سایر لینک‌های مفید علمی، برای دسترسی به سایر لینک‌های عمومی و لینک‌های مربوط به نشریات و پایان‌نامه ها (کتابخانه‌های ایران، ایرانداک، پژوهشکده علوم انسانی، پایگاه‌های استنادی جهان اسلام و سامانه مجلات سایر دانشگاه‌ها) می توانید وارد لینک‌های مفید خارج از دانشگاه در کتابحانه مرکزی دانشگاه شوید.

شیوه‌نامه ارائه خدمات مربوط به پایان‌نامه‌های دانشگاه شهید بهشتی


   مقدمه

پژوهش صحيح مستلزم شناخت اصول، قواعد و روش‌هايی است كه پژوهشگر با فراگرفتن و پذیرفتن آن اصول، علاوه بر اعتبار بخشيدن به دستاوردهای علمی خويش و دستيابی به نتايج جديد و مفيد، بتواند کاستی‌ها و خطاهای پيشين خود يا ديگران در روش تحقیق را نیز برطرف نيز برطرف کند. در نظام‌های آموزشی و پژوهشی، برای دانشجويان دوره‌های كارشناسی‌ارشد و دكتری با نوشتن پايان‌نامه یا رساله، این فرصت فراهم خواهد شد که توان پژوهشی خویش را با شناخت، کنکاش، تحقیق و تفحص درباره یک موضوع خاص و با بررسی پژوهش‌های انجام شده موجود و مطالعۀ منابع و  پژوهش‌های ميدانی ارزیابی کنند. این شیوه‌نامه به همین منظور و برای تسهیل دسترسی به این منابع تهیه و تدوین شده است.


 هدف

کتابخانه مرکزی، مرکز نشر و اسناد دانشگاه به‌منظور بهره‌وری بیشتر از سرمایه‌های علمی دانشگاه و غنی‌سازی پژوهش‌های جاری و سهولت استفاده کاربران در بهره‌گیری از پایان‌نامه‌های دانشگاه شهید بهشتی و تکمیل پیشینه پژوهش، شیوه‌نامه جدید بهره‌برداری از پایان‌نامه‌های دانشگاه شهید بهشتی را به هیات‌رئیسه دانشگاه ارائه داده است.


 

مفاد شیوه نامه

این شیوه‌نامه پس از بررسی در هیات‌رئیسه دانشگاه و اعمال نظرها و پیشنهادهای اصلاحی آنان، مصوب شده است. مفاد این شیوه‌نامه به شرح زیر است:
1.بيست صفحه نخست هر پایان‌نامه (از شروع فهرست مطالب) برای همه کاربران، چه در دانشگاه و چه در خارج از دانشگاه، قابل‌رویت و استفاده است.
2. برای کاربران مجاز دانشگاه، شامل دانشجویان دوره کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکتری و اعضای هیات‌علمی، مبنای زیر درنظر گرفته می‌شود:
  الف) برای همه پایان‌نامه‌ها به استثنای دو سال اخیر(94 و 95) و پایان‌نامه‌های محرمانه، دسترسی به متن کامل پایان‌نامه برای همۀ دانشجویان دوره‌های تحصیلات تکمیلی و اعضای هیات‌علمی  میسر خواهد بود.
  ب) برای پایان‌نامه‌های دفاع شده در بازه زمانی دو سال اخیر دانشجویان کارشناسی 30 صفحه،دانشجویان کارشناسی‌ارشد 40 صفحه، دانشجویان دکتری 60 صفحه و اعضای هیات‌علمی متن کامل دسترسی با نام کاربری و رمز عبور اختصاص‌يافته از سوی دانشگاه مجاز مقدور خواهد بود.
3.برای کاربران بیرونی مبلغ هر صفحه 2000 ریال ( دوهزار ریال ) برای کاربران مجاز دانشگاه شهید بهشتی مبلغ 500 ریال (پانصد ریال ).

4. دانشجویان دوره تحصیلات تکمیلی خارج دانشگاه می‌توانند به ازای پرداخت هزینه و ارائه معرفی‌نامه از محل تحصیل یا سازمان تحقیقاتی متبوع خود تا 50 صفحه از پایان‌نامه را به‌صورت پرینت دریافت کنند.

بدیهی است هر گونه استفاده از پایان‌نامه‌ها با درنظرگرفتن حقوق مالکیت معنوی پدیدآورندگان و مؤسسه متبوع خواهد بود. بنابراین حفظ حقوق پدیدآورنده و سعی محقق برای رعایت امانت و اصالت تحقیق همواره باید مورد توجه قرار گیرد.