صفحه اصلی
بررسی عملکرد مدیریت منابع انسانی و پشتیبانی
  • 167015 بازدید

مدیریت منابع انسانی و پشتیبانی یکی از مهم ترین مدیریت‌های دانشگاهست که محل رجوع تمام همکاران هیئت علمی و غیر هیئت علمی است و نحوه عملکرد این مدیریت نقش موثری در ایجاد انگیزش و رضایت در نیروی انسانی و ایجاد محیطی سالم و منصفانه، به اهداف فردی، گروهی و سازمانی دارد.  به عبارت دیگر مدیریت منابع انسانی، مدیریت و اداره استراتژیک و پایدار با ارزش‌ترین دارایی سازمان یعنی کارکنانی که در آنجا کار می‌کنند، است.

 برای آشنایی با عملکرد این مدیریت در یک سال گذشته، گفت و گویی با مدیر منابع انسانی و پشتیبانی صورت گرفته است که در ادامه می خوانید.

 دکتر اسماعیل جعفری، مدیر منابع انسانی و پشتیبانی با اشاره به مهم ترین اقدامات صورت گرفته طی یک سال گذشته  در راستای پیشبرد وظایف مدیریت منابع انسانی گفت: در راستای اجرای تبصره 1 ماده 38 آیین نامه استخدامی اعضای غیر هیئت علمی موضوع برقراری سختی شرایط محیط کار در دستور کار مدیریت منابع انسانی و پشتیبانی قرار گرفت و در همین راستا "دستور العمل فوق العاده سختی شرایط محیط کار" مختص اعضای محترم غیر هیئت علمی در سال 1402 تدوین شد و پس از تصویب در جلسه هیئت اجرای کارکنان دانشگاه، احکام مربوط برای مشمولین (اعضای محترم رسمی، پیمانی و قراردادی دانشگاه  از فروردین ماه سال 1402 صادر شد.

ایشان افز.د: موضوع تکمیل و بهره برداری کامل از سامانه ارزیابی عملکرد کارکنان دانشگاه (مرسوم به کیو آرکد) در نیمه دوم سال 1402 به اتمام رسید و در حال حاضر برای کلیه کارکنان محترم تابلوهای پیش بینی شده در تمام بخش های صف و ستاد نصب شده است و بر همین اساس کیو آرکد 10 نمره از امتیاز ارزیابی عملکرد کارکنان دانشگاه را به خود اختصاص داده است و مبنای عملکردی متناسبی برای تکریم ارباب رجوع قرار گرفته است.

 منابع انسانی و پشتیبانی با تاکید بر لزوم  و ضرورت افزایش و ارتقاء مهارت‌های کارکنان اظهار داشت: در راستای ارتقای بهره وری کارکنان محترم دانشگاه، مدیریت منابع انسانی بر اساس وظایف ذاتی خویش، برنامه ریزی لازم را اتخاذ نموده و دوره های آموزشی ضمن خدمت را بر اساس شرح شغل مصوب کارکنان محترم دانشگاه و همچنین بر اساس نیازسنجی و تحلیل نتایج ارزیابی عملکرد سالانه اعضای مشمول مشخص نمود و در یک سال گذشته در بخش غیر هیات علمی، ماهانه به صورت متوسط حداقل سه دوره برگزار و جمعاً در بازه فوق 25 دوره آموزش ضمن خدمت را اجرا نموده است.

دکتر جعفری با تشریح اقدمات صورت گرفته در خصوص بیمه تکمیلی گفت:   در راستای نظارت و ارتقای خدمات بیمه تکمیلی (درمان) این مدیریت در خردادماه سال جاری بر اساس شاخص های تعیین شده، فرم ارزیابی عملکرد شرکت طرف قرارداد با دانشگاه (شرکت بیمه تجارت نو) را تدوین نمود و از طریق اتوماسیون اداری برای کلیه اعضای محترم دانشگاه ارسال نمود و پس از احصاء نظرات، بیش از 63% از همکاران رضایت عملکردی آن شرکت را بر اساس تعهدات اعلام شده بیان نمودند. سپس در موعد مقرر این مدیریت پیش نویس تعهدات قرارداد آتی را برای بیش از 10 شرکت منتخب بیمه گذار ارسال نمود و پس از دریافت نظرات شرکت های منتخب و قیمت  های اعلامی و همچنین نتایج جلسات کارشناسی و در نظر گرفتن پایین ترین سرانه اعلام شده و قبول بالاترین تعهدات اعلام شده، موضوع جهت اتخاذ تصمیم در دستور هیأت رئیسه محترم دانشگاه قرار گرفت. نهایتاً بر اساس مصوبه مورخ 06/06/1403 مقرر گردید با لحاظ نمودن رعایت نظارت دقیق بر قرارداد فی مابین با شرکت فوق الذکر با ارتقای تعهدات اعلام شده برای یک سال دیگر قرارداد بیمه تکمیلی  با شرکت بیمه تجارت نو منعقد گردد. ضمناً در همین راستا در پورتال مدیریت منابع انسانی و پشتیبانی فرم ارزیابی تعبیه گردید است و برای همکاران محترم امکان ارزیابی خدمات ارائه شده فراهم گردیده و ماهانه موارد اعلام شده مورد بررسی قرار خواهد گرفت و قطعا به هنگام اقدامات لازم و بازخورد متناسب در نظر قرار خواهد گرفت.

ایشان بر ضرورت ارائه خدمات رفاهی برای کارکنان تاکید کرد و افزود: در راستای ارتقای خدمات رفاهی شرایط" اسکان و بهره‌مندی از خدمات زیارتی و تفرجگاهی" برای کلیه همکاران دانشگاهی در شهر فریدون کنار مازندران (مجتمع کیش مهر)؛ گیلان (هتل ساحلی سرولات)؛ مجموعه اقامتی دانشگاه شریف، (پره سر گیلان)؛ اقامتگاه‌های پردیس زیراب؛ اقامتگاهی در شهر بابلسر؛ مهمانسرای باقرالعلوم دانشگاه علوم پزشکی یزد؛ اردبیل، مهمانسرای دانشگاه محقق اردبیلی و همچنین ارائه خدمت در مرکز فرهنگی زیارتی دانشگاه در مشهد مقدس (جمعاً 8 مرکز) با پشتیبانی هیأت رئیسه محترم دانشگاه فراهم شد که در شش ماه گذشته تعداد 498 نفر از همکاران و به همراه خانواده های گرامیشان (جمعا بیش از 2213 نفر) از این خدمات بهره مند شده اند.

دکتر جعفری ادامه داد:  در راستای پیشبرد وظایف رفاهی، بر اساس تأکید رئیس محترم دانشگاه و پشتیبانی معاون محترم پشتیبانی، مالی و مدیریت منابع، پس از بررسی های کارشناسی مستمر، توافق نامه ای با بنیاد تعاون ارتش در خصوص مشارکت همکاران محترم دانشگاهی جهت سرمایه گذاری در پروژه مسکن گیرن‌لند در منطقه 22 تهران، اطلاع رسانی گردید. سپس در همین راستا بر اساس شرایط تعیین شده تعداد 133 نفر از همکاران دانشگاهی که تمایل داشتند در پروژه فوق الذکر سرمایه گذاری نمایند ثبت نام به عمل آمد و اطلاعات همکاران به صورت رسمی به بنیاد تعاون ارتش ارسال و اقدامات بعدی در همین خصوص در حال انجام است.

مدیر منابع انسانی و پشتیبانی به توافق های صورت گرفته برای برخورداری کارکنان ار تسهیلات بانکی هم اشاره کرد و گفت: برای ارتقای فعالیت های رفاهی، طی توافق به عمل آمده با بانک تجارت شعبه دانشگاه شهید بهشتی برای همکاران محترم تسهیلات به قرار ذیل پیش بینی و از فروردین ماه 1403 بر اساس اطلاع رسانی و در نظر گرفتن اولویت ثبت نام و شرایط درخواست عزیزان در حال پرداخت است:

الف) تسهیلات مرابحه 500،000،000 ریال (50 میلیون تومان ) با سود 6 درصد و اقساط 24 ماهه؛ (برای کارکنان عزیز و اعضای محترم هیئت علمی)؛

ب) تسهیلات مرابحه 2،000،000،000ریال (200 میلیون تومان ) با سود 23 درصد و اقساط 36 ماهه (برای اعضای محترم هیئت علمی)؛

که در همین راستا در بازه زمانی فوق تعداد 63  فقره تسهیلات به اعضای هیئت علمی و تعداد 50 فقره تسهیلات از محل توافق فوق به اعضای غیر هیئت علمی پرداخت شده  است.

ایشان افزود: همچنین مدیریت منابع انسانی و پشتیبانی بر اساس منابع در اختیار در بازه یک سال گذشته (از شهریورماه 1402 الی شهریور ماه 1403) تعداد 115 فقره تسهیلات سی میلیون تومانی با سود 2% به اعضای هیئت علمی و تعداد 251 فقره تسهیلات پانزده میلیون تومانی با سود 2% به اعضای غیر هیئت علمی پرداخت نموده است.

دکتر جعفری با اشاره به فرآیند خریدهای بخش های مختلف دانشگاه بیان داشت:  باتوجه به ضرورت هماهنگی‌های لازم در خصوص پیشبرد فعالیت های مربوط به ثبت سفارش و پیشبرد فرآیند خرید اقلام درخواستی بخش های صف و ستاد دانشگاه و همچنین تسریع و تسهیل و پاسخگویی مستند و مستدل از اقدامات اجرایی این مدیریت و بر اساس الزام اعلام شده به رعایت ثبت سفارش خریدهای دستگاه‌های دولتی از سامانه تدارک الکترونیکی دولت (ستاد)، دریافت خدمات از سامانه فوق را در دستور کار قرار داد و توکن‌های مربوطه دریافت و آموزش های لازم به همکاران پشتیبانی دانشگاه ارائه گردید و نهایتا طبق ضوابط و با در نظر گرفتن مفاد آیین نامه مالی و معاملاتی دانشگاه، بخشنامه ای در تاریخ سوم تیر 1403 تدوین و تنظیم شد و پس از اطلاع رسانی از طریق اتوماسیون اداری دانشگاه، این مهم به صورت شفاف مبنای اقدامات ثبت سفارش خریدهای دانشگاه قرار گرفته است.

ایشان درخصوص فعالیت های مربوط به بخش نقلیه نیز گفت: با توجه به برنامه‌ریزی صورت گرفته و تعهدات اعلام شده، موضوع هوشمندسازی کلیه امور مروبط به نقلیه دانشگاه به اتمام رسیده است و موضوع فوق از طریق سامانه تعبیه شده به همکاران گرامی در بخش‌های صف و ستاد به ارائه خدمت می پردازد. همچنین خدمات انبار مرکزی دانشگاه ساماندهی شده است و الحمدالله ارائه خدمات از سوی همکاران محترم این اداره بنحو متناسب و به‌هنگام در حال انجام است.

دکتر جعفری ادامه داد:  همچنین به استحضار همکاران محترم می رساند در یک سال گذشته بر اساس وظیفه بیش از 14 جلسه هیئت اجرایی کارکنان برگزار شده است که در همین راستا بیش از 331 مصوبه با موضوعات متنوع مصوب شده است و در همین مدت، شاهد ارتقای رتبه بیش از 126 نفر از کارکنان خدوم دانشگاه با همراهی و پشتیبانی اعضای محترم هیأت اجرایی کارکنان دانشگاه بوده ایم.

 منابع انسانی و پشتیبانی از برگزاری مراسم تقدیر از کارمندان نمونه دانشگاه خبر داد و گفت: با توجه به تهیه و تصویب دستورالعمل انتخاب کارمند نمونه و تحلیل نتایج فرم های ارزیابی عملکرد کارکنان  و بررسی ها توسط کارگروه انتخاب کارمند نمونه با امتیاز دهی بر اساس صلاحیت های حرفه ای و آموزشی  و نهایتا انتخاب نهایی کارکنان از سوی رؤسا و مدیران گرامی بخش‌های صف و ستاد دانشگاه صورت پذیرفته است. لذا مقرر است در راستای گرامیداشت روز کارمند در تاریخ 27 شهریور 1403 ط مراسمی، تقدیر از کارکنان نمونه و شایسته تقدیر صورت پذیرد،  همچنین در این مراسم از بازنشستگان بخش کارمندی یکسال اخیر نیز تقدیر و تجلیل بعمل خواهد آمد.

منابع انسانی و پشتیبانی  در پایان اظهار داشت: با توجه به تأکید رئیس محترم دانشگاه و پشتیبانی معاونت محترم پشتیبانی، مالی و مدیریت منابع، در یک سال گذشته شاهد ارتقای پرداخت های رفاهی کارکنان بوده ایم که بر خود واجب می دانم از همه عزیزان که در این خصوص این مدیریت را پشتیبانی نموده اند تقدیر و تشکر نمایم. همچنین لازم است از تک تک همکارانم در مدیریت منابع انسانی و پشتیبانی دانشگاه که به صورت جهادی و با افتخار به ارائه خدمات به خانواده بزرگ دانشگاه شهید بهشتی مشغول هستند، تشکر نمایم. امید است به یاری خداوند متعال با تلاش روز افزون شاهد ارتقای همه جانبه خدمات از سوی این مدیریت، در شأن شما عزیزان باشیم.

افزودن نظرات