صفحه اصلی
گزارش نخستین هم اندیشی مرکز وقف
  • 3831 بازدید

  نخستین هم‌اندیشی مرکز وقف برگزار شد

 نخستین هم اندیشی مرکز تحقیقات توسعه وقف دانشگاه شهید بهشتی با حضور دکتر طهرانچی رئیس محترم دانشگاه و جمعی از اندیشمندان و فرهیختگان و مسئولین نهادهای وقف در تاریخ 26/10/91 برگزار گردید. در این نشست  که به مناسبت هفته بزرگداشت وقف انجام شد . ابتدا جناب آقای دکتر دادگر رئیس محترم مرکز طی گزارشی برنامه ها، اهداف و رویکردهای مرکز وقف را برشمرد و هدف از این گردهمایی را تعامل سازنده و مؤثر با نهادهای شرکت کننده دانست .  دکتر دادگر ضمن خوش آمدگویی و معرفی اجمالی شرکت کنندگان هدف اولیه همایش را بررسی زمینه‌های همکاری بین دانشگاه و مراکز مربوطه دانست و گفت تلاش مرکز برآن است تا با اتخاذ سیاستهای نوین و اجرای طرحهای پژوهشی هم اصالت دینی وقف حفظ شود و هم‌کار‌آیی و بهره‌وری آن افزایش یابد طبیعی است در این راه، اعلام برنامه‌ها از سوی دانشگاه و پشتیبانی از سوی دستگاههای ذینفع می تواند بسیار سازنده و کارآمد باشد. وی در ادامه گفت: با عنایت به اینکه مرکز وقف دانشگاه شهید بهشتی اولین مرکز علمی پژوهشی با موضوع وقف در کشور می باشد. بالابردن توان رقابت‌پذیری مرکز وقف در کشور در مقایسه با دیگر کشورها اسلامی نیز از جمله مواردی است که مدنظر می باشد. 

تلاش در جهت کارآمدی این مرکز، امکان تربیت نیروی انسانی متخصص تهیه تدوین و اجرای طرحهای پژوهشی کاربردی ، بنیادی و توسعه‌ای، برگزاری دوره‌های آموزشی کوتاه مدت و کارگاههای آموزشی برای مراکز مختلف، پرداختن به جایگاه واقعی وقف در کشور، فراهم سازی زمینه های تولید نشریات تخصصی، انجام همایشهای علمی در سطح ملی و بین المللی و بهره‌مندی از توانمندیهای اساتید محترم دانشگاه، تولید و تدوین آثار و کتب علمی،شناسایی مراکز وقف و مذاکره برای همکاری متقابل را از جمله زمینه های فعالیت مرکز برشمرد.  وی در پایان ضمن تشکر از ریاست محترم دانشگاه این اقدام ارزشمند را فرصتی برای ارتقاء ظرفیت‌های علمی پژوهشی  وقف دانست و اعلام کرد که در صورت اجرای صحیح برنامه ها، دانشگاه می تواند به قطب پژوهش و آموزش و مطالعات جدید بین رشته‌ای در حوزه وقف کشور تبدیل گردد و دستگاهها نیز می توانند از این طریق تعامل خوبی در جهت رفع نیازهای پژوهشی خود داشته باشند.

در ادامه این نشست جناب حجت الاسلام و المسلمین دکتر محقق داماد از اعضای محترم هیأت علمی دانشگاه و مدیر موقوفات افشار ضمن بیان تاریخچه و اهداف تشکیل مرکز وقف آن را از ابداعات بسیار پر ثمر در حوزه وقف برشمردند و ضمن بیان جایگاه رفیع وقف و ثمرات آن در بهره‌مند ساختن جامعه اعلام کردند امروزه حوزه های علمیه و مراکز علمی و دانشگاهی از منافع وقف کمتر بهره می برند و حال آنکه در خارج از ایران و بخصوص در کشورهای مسیحی دانشگاههای بزرگ از منافع وقف بهره‌مند و اداره می شوند. به گونه‌ای که دولت امریکا از دانشگاه استقراض می کند.  وی با بیان ضرورت بررسی و آسیب شناسی وقف در ایران به بیان لطماتی که در دوران پهلوی به وقف وارد شد پرداخت و دولتی شدن وقف و در نتیجه عدم اعتماد مردم به سنت حسنه را خطری بزرگ برای آن دانست . وی همچنین تأسیس شیوه‌های وقف مدرن و شکل‌گیری خیریه ها و انحراف آن را از مسیر اصلی از جمله آسیب‌های قابل بررسی در حوزه وقف قلمداد کرد وی یادآور شد که مرکز وقف با رویکردهای نوین خود درصدد پرداختن به توسعه وقف در حوزه‌های مختلف علمی پژوهشی، اجرایی و تبلیغی وقف است و اظهار امیداوری کرد تا با حرکتهای علمی جدید به صورت بنیادی و ریشه‌ای تحولات نوینی را شاهد باشد. در ادامه ایشان ضمن تشکر از ریاست محترم مرکز وقف آمادگی خود را جهت هرگونه همکاری اعلام داشتند . در ادامه این نشست دکترندیمی رئیس سابق دانشگاه از بنیان‌گذاران مرکز وقف گفت : فرهنگ سازی در حوزه وقف امروزه از ضرورتهای اصلی این مرکز است و پتانسیلهای فراوانی در حوزه وقف وجود دارد که می تواند به فرهنگ‌سازی در این حوزه کمک نماید. چاپ وقف نامه‌ها یکی از این راههاست. وی در ادامه اعلام کردند فرهنگ وقف قطعاً از مراکز علمی و دانشگاهها به جامعه اشاعه پیدا کرده ولی مقوله وقف قبل از انقلاب لطمات زیادی را متحمل شده است و بعد از انقلاب نیز توجه شایسته‌ای به آن نشده است. لذا فرهنگ‌سازی و توسعه و ترویج فرهنگ وقف و در عین حال آسیب‌شناسی آن بسیار ضروری می باشد. همچنین راه اندازی نشریه علمی و فرهنگی در باب وقف، تدوین و تهیه مطالب علمی و مقالات و نیز تأسیس بانکهای اطلاعاتی متنوع که بسترساز کارهای مهم علمی و پژوهشی باشند و همچنین برنامه‌ریزی آموزش های کوتاه مدت و کارساز در حوزه وقف و جذب موقوفات برای تقویت مرکز از جمله مسایل دیگری بود که توسط آقای دکتر ندیمی به آن اشاره گردید. در ادامه این نشست سایر شرکت‌کنندگان برحسب موقعیت‌های سازمانی و مسئولیت های خویش درخصوص وقف و جایگاه آن نظراتی را ارایه کردند که اهم آنها به شرح زیر می باشد:


-ضرورت توسعه بحث‌های علمی و تحقیقات در شناساندن ابعاد مختلف وقف از طریق دانشگاه و مرکز وقف                                                                                                               
- ضرورت بازنگری در سوابق ومستندات گذشته و ساماندهی مجدد آنها به منظور بهره‌گیری هر چه بهتر در راستای توسعه و ترویج وقف
- ضرورت پیگیری رفع مشکلات و موانع قانونی وقف 
- استفاده بهینه از پژوهش‌های مساله محور و ارایه راهکارهای علمی برای توسعه فرهنگ وقف 
 در پایان این نشست جناب آقای دکتر طهرانچی رئیس محترم دانشگاه شهید بهشتی ضمن خیرمقدم به حضار و اظهار خوشوقتی از تشکیل چنین جلساتی بیان داشتند امروز بحث وقف ارتباط وثیق و گسترده ای با علم پیدا کرده و شوق و انشعابات فراوانی را به صورت میان رشته ای و بین رشته‌ای می توان برای وقف منظور نمود همانند اقتصاد وقف، علوم تربیتی با موضوع وقف ، حقوق وقف و سایر عناوین مشابه که همه آنها در قالب وقف و علم متجلی می شوند. وی با بیان این نکته که مرکز وقف دانشگاه شهید بهشتی به دنبال علم و وقف به صورت عام و خاص می باشد متذکر شد که مقدمات کسب هر علمی در نتایج آن علم مؤثر می باشد بنابراین هر علمی در محیط خود شاخصهای مخصوص به خود را دارد و این محیط و مقدمات قطعاً در نتایج تأثیر گذار خواهد بود. بنابراین فرضیه وقف همواره به دلیل برخورداری از بنیادهای بسیار پاکیزه و خوب می تواند محیط بسیار مساعد و سالمی را برای ما فراهم نماید و مصداق بارز اُسِّسَ علی التقوی باشد. یعنی اگر علم و جامعه، دین و جامعه، اقتصاد و جامعه در معرض وقف قرار گیرد و رابطه و پیوندی عمیق با وقف پیدا نمایند  و از آن بهره‌مند شوند و در مقابل مسیر علمی و آگاهانه را نیز طی نمایند. خیرات و برکات آن همواره در آسمان و زمین منتشر و باقی خواهد ماند. وی همچنین اعلام کرد که این مرکز می تواند یکی از مهمترین پژوهشکده‌های دانشگاه باشد که هم وقف برای علم و هم علم برای وقف را محور کار خود قرار دهد. در پایان وی ضمن تشکر از دکتر دادگر رئیس محترم مرکز استقبال از همکاری نهادهای علمی و اجرایی در حوزه وقف و مساعدت برای تقویت این همکاری‌ها را خواستار شد و برای همگان آرزوی توفیق و سعادت کرد. این جلسه پس از جمع‌بندی مطالب توسط جناب آقای دکتر دادگر به پایان رسید. 
​​​​​​​