صفحه اصلی
نخستین کنفرانس ملی یادگیری فناورانه در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد
  • 18 بازدید

نخستین کنفرانس ملی یادگیری فناورانه روز دوشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۴، به همت آزمایشگاه بازی و فناوری‌های پیشرفته یادگیری دانشگاه شهید بهشتی و با مشارکت نهادهای معتبر علمی و صنعتی کشور و با حضور گسترده استادان، پژوهشگران، سیاست‌گذاران آموزشی و فعالان حوزه آموزش فناورانه برگزار شد.

ریاست کنفرانس را دکتر محمدعلی مظاهری تهرانی، رئیس دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی دانشگاه شهید بهشتی، بر عهده داشت. همچنین، دکتر اباصلت خراسانی به‌عنوان دبیر کنفرانس، دکتر مرتضی رضایی‌زاده به‌عنوان دبیر علمی، و دکتر بهار بندعلی به‌عنوان دبیر اجرایی، هدایت علمی، محتوایی و عملیاتی این رویداد را بر عهده داشتند.

مراسم افتتاحیه با خوش‌آمدگویی رئیس و دبیر کنفرانس آغاز شد و در ادامه، سخنرانی‌های کلیدی ارائه گردید. نخستین سخنرانی کلیدی توسط دکتر کورش فتحی واجارگاه، استاد علوم تربیتی دانشگاه شهید بهشتی و چهره ماندگار آموزش و توسعه کشور، با موضوع «ره‌آوردهای تحولات فناوری برای حوزه برنامه درسی: از LXP تا برنامه درسی چریکی» ارائه شد. در ادامه، دکتر مرتضی رضائی‌زاده به موضوع «یادگیری در محیط‌های چندحسی با مروری بر تجربه گاراژ دیجیتال گوگل» پرداخت و پس از آن، دکتر محمود مهرمحمدی، استاد بازنشسته دانشگاه تربیت مدرس، با ارائه سخنرانی «اول پداگوژی، آنگاه تکنولوژی: تفسیری برآمده از منظر تمدنی»، نگاه نظری به اولویت‌های آموزشی در عصر فناوری را مطرح کرد. یکی دیگر از سخنرانان این کنفرانس، پروفسور رولاند ریکنباخ، استاد دانشگاه زوریخ بود که به صورت مجازی و با موضوع ایده های آموزشی سخنرانی خود را به انجام رساند.

سپس، پنل تخصصی با عنوان «وقتی نظریه‌های آموزش و یادگیری فناورانه می‌شوند» با مدیریت دکتر بهار بندعلی و با حضور دکتر پرستو علیخانی و دکتر حامد عباسی کسانی برگزار شد. همچنین، از استادان پیشکسوت گروه علوم تربیتی، پیشگام در حوزه یادگیری فناورانه، دکتر محمدحسن پرداختچی و دکتر سید محمد عباس‌زادگان تقدیر به عمل آمد.

در بخش بعدازظهر، دو کارگاه آموزشی با حضور دکتر حامد حسینی ضرابی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با موضوع «طراحی محتوای تعاملی (مزایا و چالش‌ها)» و دکتر راضیه شاهوردی با موضوع «آشنایی با امکانات واقعیت ترکیبی» برگزار شد. همچنین به طور موازی در ۱3 پنل تخصصی مقالات علمی اساتید، پژوهشگران و دانشجویان در موضوعات «هوش مصنوعی و فناوری در یادگیری زبان»، «هوش مصنوعی و ارزیابی یادگیری»، «سیاست‌گذاری آموزشی و هوش مصنوعی»، «فناوری‌های نوین و آموزش سازمانی»، «چالش‌های فناورانه معلمان و اعضای هیئت علمی»، «اول پداگوژی، سپس فناوری»، «بازی‌وارسازی در آموزش مدرسه و کودک»، «بازی‌وارسازی در آموزش عالی و بزرگسالان»، «سیاست‌گذاری آموزشی و فناوری‌های نوین»، «بازی‌وارسازی در علوم پزشکی»، «فناوری‌های نوین یادگیری و آموزش عالی»، «اول پداگوژی، سپس هوش مصنوعی»، «هوش مصنوعی و آموزش مدرسه‌ای» ارائه شد. نمایندگانی از حامیان کنفرانس و نهادهای ذیربط از جمله دکتر سالار قاسمی، معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی، دکتر نصرت‌الله گرانپایه از انجمن آموزش مهندسی ایران، دکتر رحیم مرادی از انجمن فناوری آموزشی ایران و جمعی دیگر از اساتید دانشگاه‌های کشور در این بخش حضور داشتند.

در بخش پایانی، دو سخنرانی کلیدی دیگر برگزار شد: دکتر نعمت‌الله عزیزی، استاد دانشگاه کردستان و استاد مدعو دانشگاه گلاسگو بریتانیا، به موضوع «یادگیری فناورانه و پایداری اجتماعی: رسالت آموزش عالی در توسعه شهرهای یادگیرنده» پرداخت و دکتر اباصلت خراسانی نیز در سخنرانی پایانی، «کاربردهای هوش مصنوعی در آموزش و بهسازی در سازمان‌های تولیدی و خدماتی» را مطرح کرد.

مراسم اختتامیه با حضور دکتر محمود آقامیری، رئیس دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد و از سخنرانان، برگزارکنندگان و مشارکت‌کنندگان تقدیر به عمل آمد. همچنین، در مراسم اختتامیه، جوایز ملی یادگیری فناورانه ۱۴۰۴ اهدا گردید. در این بخش، تندیس‌های طلایی به برگزیدگان تجربه‌های برتر یادگیری فناورانه در سه حوزه آموزش و پرورش، آموزش عالی و آموزش سازمانی اهدا شد.

این رویداد علمی با حمایت نهادهای معتبر برگزار شد. حامیان علمی شامل پارک علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی، انجمن آموزش و توسعه منابع انسانی، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، مرکز آموزش مدیریت دولتی، انجمن فناوری آموزش ایران، انجمن آموزش مهندسی ایران، انجمن آموزش عالی ایران، انجمن علمی دانشجویی علوم تربیتی، انجمن علمی روان‌شناسی کودک و نوجوان بودند. همچنین، مکتب‌خونه و مؤسسه آموزشی تحقیقاتی صنایع به‌عنوان حامیان صنعتی در کنار این کنفرانس حضور داشتند.

افزودن نظرات