صفحه اصلی
نشست هم‌اندیشی معاونان فرهنگی واجتماعی و روسای پارک‌های علم و فناوری دانشگاه‌ها برگزار شد
  • 11479 بازدید

نشست هم‌اندیشی معاونان فرهنگی واجتماعی و روسای پارک‌های علم و فناوری دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی، دوشنبه ۲۹ آبان 1402 با حضور دکتر کلانتری، معاون فرهنگی و اجتماعی و دکتر سجاد محمدعلی‌نژاد، معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم به میزبانی دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد.

دکتر سیدمحمودرضا آقامیری، رئیس دانشگاه شهید بهشتی در این نشست که با هدف هم‌اندیشی برای نحوه همکاری مشترک بین انجمن های علمی و پارک های علم و فناوری برگزار شد ضمن عرض خیرمقدم بر انجام کار فرهنگی تاکید کرد و گفت: برای انجام کار فناوری در دانشگاه به زیرساخت و کار فرهنگی نیاز داریم.  مجموعه فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم و دانشگاه‌ها به عنوان جهت‌دهنده و بخش فناوری در قالب رسالت اجتماعی خود حرکت مبارکی را آغاز کرده اند که امیدوارم شاهد اثرات و نتایج ارزشمند آن باشیم.

رئیس دانشگاه افزود: دانشجو به عنوان آموزش گیرنده و استاد به عنوان آموزش دهنده، دو عامل دانشگاه هستند. برای همه فعالیت‌های دانشگاه در همه محورها از جمله دانشگاه کارآفرین، دانشگاه حل مسئله و ایجاد چرخه تولید علم و ثروت، نیازمند این هستیم که با این دوگروه کار فرهنگی انجام دهیم.

دکتر سجاد محمدعلی‌نژاد، معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم در سخنانی با اشاره به جایگاه‌ انجمن‌های علمی در نهاینه کردن فناوری و نوآوری در دانشگاه‌ها اظهار داشت: برای خلق فناوری نیاز به تربیت نیروی انسانی داریم که نسبت به این حوزه هم دانش داشته باشد و هم تجربیات اولیه را کسب کرده باشد؛ انجمن‌های علمی جزء بهترین مجموعه ها هستند زیرا دانشجو در بدو ورود به دانشگاه دغدغه درس خواندن در کنار انجام کار گروهی، توسعه دانش و مهارت و حل مسئله و مشکل در قالب گروه را دارد. انجمن‌های علمی، کانون های فرهنگی، هسته‌‌ها و تشکل‌های دانشجویی مانند بسیج گزینه‌های مناسبی هستند که با حمایتشان می‌توانیم مقدمات خلق فناوری را با حضور آنها ایجاد کنیم.

وی کار ترویجی در دانشگاه را بسیار مهم دانست و افزود: حوزه ترویجی علم و فناوری آنچنان که باید به عنوان یک شبکه‌سازی ملی و به صورت خرد با تولیداتی از جمله برگزارکننده نشست‌ها و رویدادهای مختلف برای توسعه نگاه به حوزه فناوری و نوآوری در کشور به صورت جدی وجود ندارد. واحدهای فناور و شرکت‌های دانش بنیان، بازیگران اصلی این زیست بوم هستند. برای اینکه این حوزه در دانشگاه، جامعه و بین مردم عمق نفوذ داشته باشد باید برگزاری نشست‌ها و رویدادها در تمام اجزای کشور نهادینه شوند.

برای رسیدن به دانشگاه نسل چهارم باید اراده آن در بین دانشجو، استاد و مدیران وجود داشته باشد. ما با کارترویجی انگیزه‌های اصلی را در بین دانشجویان به عنوان عنصر اصلی  ایجاد می‌کنیم تا دانشگاه بتواند حوزه فناوری و نوآوری خود ر ا ارتقاء و ارتباط با صنعت و جامعه را گسترش  دهد.

وی افزود: انجام کار ترویجی همچنین عامل مهمی برای امیدآفرینی خواهد شد، نسل جوان با بخش عمده‌ای از قابلیت‌های کشور و قابلیت هایی که خودش می‌تواند بروز دهد آشنا نیست. باید از مجموعه‌های باانگیزه دانشجویی برای ترویج حوزه علم و فناوری و نوآوری استفاده کنیم تا با توجه به ابزارهای غیررسمی و شبکه‌های اجتماعی که در اختیار دارند این حوزه را در جامعه جا بیندازیم.

دکتر محمدعلی‌نژاد مجموعه معاونت فرهنگی را کمک کننده خلق، توسعه و ترویج فناوری دانست و اظهار داشت: دانشجو را به عنوان یکی از اجزای اصلی برای حرکت به سمت دانشگاه نسل چهارم و پنجم باید آماده کنیم؛ فضای ذهنی دانشجو باید آماده باشد و فرهنگ این حوزه جزئی از فرهنگ روزمره دانشجو شده باشد. در این راه تشکل‌ها و کانون‌های دانشجویی و انجمن‌های علمی بسیار موثر هستند. مجموعه معاونت فرهنگی در خلق، توسعه و ترویج فناوری می‌توانند کمک کنند.

معاون فناوری و نوآوری وزارت عتف در پایان بر لزوم جهت‌دهی به رویدادها، نشست‌ها و اردوهای دانشجویی؛ هدفمند کردن آموزش‌ها و استعدادیابی برای ورود به مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری و همچنین درگیر کردن دانشجویان در مسائل واقعی به هدف ایده‌پردازی تاکید کرد و درخواست کرد دانشگاه‌ها برنامه مدونی در این حوزه تدوین نمایند.

 فعالیت‌های فرهنگی خلاقانه؛ زمینه ورود دانشجویان به زیست‌بوم فناوری

دکتر کلانتری، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در این نشست با بیان اینکه پیشنهادات بسیار خوبی در این نشست اعلام شد که در راستای برداشتن قدم‌های عملیاتی در گام نخست رویدادی تحت عنوان تجربه‌نگاری با همکاری فی مابین دو معاونت برگزار خواهیم کرد که در انتهای آن بتوانیم بهترین تجارب را انتخاب کرده و در دانشگاه‌ها آن را تکثیر و ترویج نمایم.

وی افزود: در نشست بعدی رؤسای دانشگاه‌ها و پارک‌های کشور که برگزار خواهد شد با اشتراک‌گذاری از معاونین فرهنگی و رؤسای پارک‌ها هم تقدیر و تشکر کرده و هم  برای گسترش این گونه از اتفاق‌ها نمونه‌سازی نماییم.

دکتر کلانتری افزود: در این مسیر انتظار کار حرفه‌ای از دانشجویان نداریم بلکه هدف از این فعالیت، کاهش سن ورود به زیست بوم فناوری و نوآوری است و این نکته بسیار حائز اهمیت می‌باشد.

وی گفت: از انجمن‌های علمی شروع کرده ولی با آن‌ها تنها این مسیر را تمام نخواهیم کرد. از ظرفیت کانون‌های فرهنگی و همچنین دیگر تشکل‌های دانشجویی نیز قطعاً استفاده خواهیم کرد. به طور مثال کانون‌های فرهنگی در حوزه هنر به شدت دارای خلاقیت بوده و در حوزه صنایع نرم و خلاق خیلی خوب می‌توانند ورود پیدا کنند.

دکتر کلانتری افزود: بحث دیگری که قابل تامل است گسترش و تکثیر نوآوری بوده و فراهم‌سازی زمینه لازم برای ورود به این عرصه می‌باشد. برخی از دانشگاه‌ها در این خصوص گام‌های خوبی برداشته‌اند و با تشکیل خانه‌های خلاق و نوآور بستر لازم برای این زمینه را فراهم نموده‌اند. همچنین رویداد‌هایی در دانشگاه‌ها برگزار شده که ‌ایده‌های خلاقانه دانشجویان توسط سازمان‌های شرکت‌کننده و مرتبط خریداری شد و وارد چرخه کار شدند. باید رویداد‌هایی از این دست را تکثیر کرد و توجه بیشتری به آنها داشت.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در پایان از الزام واقعی‌سازی انتظارات مجموعه از این فرآیند سخن گفت: از ابتدای مسیر باید انتظار خود را دقیق و معقول کرده تا دچار یاس و نا‌امیدی نشده و این دانشجویان دارای علاقه، انگیزه برای ورود به این فضا و زیست بوم، دارای روحیه همکاری و کار تیمی و علمی فناور بوده و حتی بدون چشم داشت و با دغدغه موجود خود حاضر به فعالیت هستند و در مقابل ما هم به صورت اخلاقی مسئول بوده و هم به صورت قانونی موظف که وارد این عرصه شده و با کمک و همکاری فی مابین دو معاونت قطعاً کار را پیش خواهیم برد و همچنین تلاش خواهیم کرد در این مسیر امکان تکثیر و به اشتراک‌گذاری‌ایده‌ها را نیز داشته باشیم.

دکتر جهانگیری، معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه شهید بهشتی؛ تغییر اساسنامه انجمن‌های علمی، حضور واحدهای فناوری در پارک علم و فناوری و ایجاد تعامل و ارتباط بین انجمن‌های علمی و پارک‌های علم و فناوری را اقدام های مهم و تاثیرگذار دانست.

دکتر مسعودی، رئیس پارک و علم و فناوری دانشگاه نیز در سخنانی با اشاره به ضرورت تعامل پارک و انجمن‌های علمی گفت:  دانشگاه شهید بهشتی دارای 20 مرکز فناوری و نوآوری است در دانشکده‌ها و پژوهشکده‌ها فعال هستند. تعامل بین پارک و انجمن‌های علمی آثار مثبتی خواهد داشت و بدنه دانشجویی را می تواند به پارک‌ها وصل نماید.

وی از اختصاص غرفه‌هایی به واحدهای فناور دانشجویان در جشنواره حرکت؛ اجرای Service Learning؛ برگزاری رویدادها و همایش‌ها با مشارکت بخش صنعت برای افزایش تجربه دانشجویان و اجرای بازدیدهای علمی هدفمند به عنوان برنامه‌های پارک علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی برای توسعه و تعمیق ارتباط با انجمن‌ها و گروه‌های دانشجویی خبر داد.

در ادامه این نشست برخی از معاونان فرهنگی و روسای پارک‌های علم و فناوری دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی به بیان دیدگاه‌ها و نقطه نظرات خود پرداختند.

افزودن نظرات