گزارش ‌صد و نود و پنجمین جلسه شورای دانشگاه

3896 بازدید

صد و نود و پنجمین جلسه شورای دانشگاه، به ریاست دکترسعداله نصیری قیداری، رئیس دانشگاه شهید بهشتی، چهارشنبه 26 آبان 1400 برگزار شد.

 

حجت‌الاسلام و المسلمین رجالی، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه؛ با قرائت آیه 85 سوره مبارکه نساء، بر اجر و پاداش کسی که وساطت نیکو می‌کند تاکید کرد و موعظه کردن، آشتی دادن، تشویق کردن به کارهای خوب، تعاون در کارهای نیک و علم آموزی و انتقال علم به دیگران را از جمله شفاعت حسنه دانست.

اهم رویدادها، برنامه‌ها و فعالیت‌های دانشگاه طـی یک ماه اخیـر

دکتر نصیری، رئیس دانشگاه شهید بهشتی؛ با اشاره  به مهم‌ترین رویدادها و برنامه‌های مهم دانشگاه طی یک ماه اخیر، از همکاری دانشگاه شهید بهشتی به عنوان  اتاق  فکر  دولت  در ایجاد تحول در جامعه خبر داد و گفت: پیرو درخواست رئیس جمهور محترم برای تشکیل اتاق فکر در در دانشگاه‌‌ها، نامه‌ای ارسال شد و در آن قید شد که دانشگاه شهیدبهشتی به اعتبار جامعیت، ظرفیت‌ها و توانمندی‌های علمی و تحقیقاتی جامع، حضور کم‌نظیر اعضای هیئت علمی و دارا بودن دانشکده‌ها و پژوهشکده‌ها و مراکز پژوهشی متعدد در حوزه های علوم انسانی و علوم پایه آمادگی دارد تا نسبت به ایجاد اتاق فکر دولت همچنین پژوهش‌های نیازمحور با هدف حل مشکلات کشور اقدام نماید؛ بی تردید با پیوند دو ساحت علم و عمل راه فراخ پیش روی ملت ایران گشوده خواهد شد و بخش وسیعی از دغدغه ها پایان خواهد یافت. نامه به استحضار رئیس جمهور محترم رسید و دستور دادند تا مرکز بررسی‌های استراتژیک و سازمان برنامه و بودجه کشور همکاری درباره موضوع را آغاز کنند.

رئیس دانشگاه، در ادامه گزارشی از برگزاری «دومین جلسه شورای مدیریت استانی آموزش عالی استان تهران و نحوه بازگشایی دانشگاه‌ها»، «برگزاری آیین استقبال از دانشجویان ورودی 1400
دانشگاه شهید بهشتی»، « نشست هم‌اندیشی روسای دانشگاه‌های معین کشور با معاونان وزارت علوم»، «جلسه شورای معاونان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری» و «نخستین جشنواره کسب و کار و کارآفرینی پارک علم و فناوری دانشگاه» ارائه داد.

دکتر رسولی، مشاور رئیس و مدیر حوزه ریاست و روابط عمومی، در خصوص مهم‌ترین مصوبات هیات رئیسه دانشگاه از جمله  مصوبه بیست و ششمین جلسه  هیئت رئیسه با موضوع شیوه‌نامۀ نحوه فعالیت اعضای هیات علمی تمام‌وقت/تمام‌وقت ویژه؛ ارایه تسهیلات به دانشجویان نخبۀ غیرایرانی در قالب بورسیه ICTP؛ دستورالعمل اجرایی معرفی و تقدیر از دانشجویان ممتاز مقطع کارشناسی و تعیین بالاسری قراردادهای پژوهشی برون‌سازمانی توضیحاتی ارائه داد.

دستــورات

در ادامه جلسه شواری دانشگاه و در بخش دستور، دکتر افضلیان،  معاون آموزشی؛ با ارائه گزارشی با موضوع «حضوری شدن تدریجی فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی» گفت: با شیوع ویروس کرونا بنا براجبار یکباره از آموزش حضوری به آموزش غیرحضوری گذرکردیم و در کمتر از یک هفته همه چیز مهیا شد ولی معکوس این اتفاق به یکباره قابل انجام نیست. در فرایند حضوری شدن حفظ سلامت دانشجویان عزیز، استادان و کارکنان دانشگاه همچنان اولویت اصلی است. بدیهی است که کیفیت آموزش حضوری بالاتر است، با توجه به میزان واکسیناسیون دانشجویان، برای انتقال به آموزش حضوری نباید شتاب‌زده تصمیم گرفت.

معاون آموزشی دانشگاه، با برشمردن نحوه فعالیت آموزشی دانشگاه خاطرنشان شد: از ابتدای همه‌گیری کرونا امتحان جامع دانشجویان دکتری حضوری برگزار شد. حضور در  آزمایشگاه و کتابخانه برای دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری از ابتدای این ترم فراهم شده است؛ تعداد قابل توجهی از دانشجویان دکتری و کارشناسی ارشد واجد شرایط در خوابگاه ها ساکن هستند.کلاسهای دکتری از اول آبان و بعضی هم از اول ترم به صلاحدید اساتید ترکیبی برگزار شده بود، مقرر شد که از بیست و نه آبان تمام کلاسهای مقطع دکتری حضوری برگزار شود.

دکتر فارسی، معاون دانشجویی دانشگاه؛ در سخنانی به بررسی «ملاحظات مربوط به اسکان و تغذیه دانشجویان در خصوص حضوری شدن تدریجی فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی» پرداخت و با اشاره به اسکان برخی دانشجویان در خوابگاه اظهار داشت: در دوران کرونا قریب به 1700دانشجو در خوابگاه ساکن بودند، در حال حاضر نیز حدود 1300 نفر در خوابگاه حضور دارند که این عدد تقریباً برابر با دانشگاه تهران است که دو برابر دانشگاه شهید بهشتی دانشجو دارد. سالیان قبل برای دانشجویان عزیزی که در ترم تابستان در خوابگاه حضور داشتند یک وعده  غذایی اختصاص می‌یافت اما امسال با هدف رعایت پروتکل‌های بهداشتی و کاهش تردد دانشجویان، وعده غذایی به‌صورت کامل بین دانشجویان خوابگاه توزیع شد.

معاون دانشجویی، از بازسازی کامل رستوران‌ها وآشپزخانه‌های دانشگاه خبرداد و افزود: طی ماه‌های اخیر تعمیرات زیادی در خوابگاه‌ها صورت گرفته و فضاهای رفاهی و ورزشی افزایش یافته است. با شیوع ویروس کرونا اداره بهداشت و درمان فعال‌تر از سابق خدمت‌رسانی کرده است. برای ارائه خدمات بهتر، فعالیت‌های این اداره به‌صورت آنلاین و برخط گسترش یافت.

گـــزارش‌هـــا

دکتر اطاعت، معاون پشتیبانی، مالی و مدیریت منابع؛ گزارشی از «عملکرد 4 ساله معاونت پشتیبانی، مالی و مدیریت منابع» ارائه کرد و به اقدامات انجام شده در خصوص نیروی انسانی،  اجرای قانون بازنشستگی، صرفه جویی در هزینه‌ها و کوچک کردن ساختار مدیریتی دانشگاه، ایجاد، بازسازی، تعمیر و نگهداری ساختمان‌ها و فضای فیزیکی دانشگاه و  بازنگری در قراردادها اشاره کرد و توصیه نمود، نیروهای شاغل در دانشگاه ساماندهی شوند.

در ادامه، برخی از اعضای شورای دانشگاه از تلاش‌ها و خدمات ارزشمند و صادقانه دکتر اطاعت در طی چهار سال تصدی معاونت معاونت پشتیبانی، مالی و مدیریت منابع دانشگاه تقدیر نمودند.

 

مصوبات:

  • درخواست مجوز برگزاری سه دوره دانش‌افزایی با عناوین "روابط در خانواده"، "توسعۀ فردی" و "مهارت‌های اجتماعی" مطرح و به تصویب رسید.
  • ایجاد و اجرای دوره کارشناسی ارشد رشته «روانشناسی اجتماعی» مصوب شورای حوزۀ دانشی علوم انسانی و علوم رفتاری و علوم اجتماعی و حقوق،  مطرح و به تصویب رسید.​​​​​​​

 

در بخش‌های مختلف ‌صد و نود و پنجمین جلسه شورای دانشگاه، اعضاء نظرات خود را پیرامون دستورات و گزارش‌های مطرح‌شده به شرح زیر ارائه نمودند:

دکتر بیگ زاده، رئیس دانشکده حقوق: باتوجه به حضوری شدن دوره دکتری، برای دانشجویان غیرایرانی هم تدبیری اندیشیده شده است؟ آیا آنها هم حتماً باید حضوری در دانشگاه حاضر باشند؟

دکتر صادقی، رئیس دانشکده فیزیک: با توجه به محدودیت‌های فضای فیزیکی این دانشکده برای برگزاری کلاس‌ها به‌صورت حضوری باید تمهیدی اندیشیده شود.

دکتر آقامحمدی، رئیس دانشکده مهندسی برق(کنترل-قدرت): با توجه به عدم حضور برخی دانشجویان در آزمایشگاه، آيا دانشکده مجاز به حذف واحد این دانشجویان است؟ پیشنهاد می‌کنم در دوره کارشناسی برای درس‌های عملی، کلاس ترکیبی برگزار شود و امکان حضور دانشجویان ساکن تهران فراهم شود.

دکتر میرمحمدصادقی، رئیس کرسی حقوق بشر، صلح و دموکراسی: آیا استادان مدعو نیز ملزم به حضور در دانشگاه برای برگزاری حضوری کلاس‌ها در دوره دکتری هستند.

گزارش تکمیل خواهد شد.

​​​​​​​

میتوانید این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید: