مدیرعامل شرکت مهندسین مشاور بومشهر پایدار:

ابزار یکپارچه شبیه سازی عملکرد ساختمان محصول کلیدی ما است

86893 بازدید


پس از سه سال پژوهش و تلاش تیم دپارتمان انرژی و محیط واحد فناور بوم‌شهرپایدار مستقر در مرکز نوآوری معماری و شهرسازی، پارک علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی “ابزار جامع ارزیابی ساختمان؛ BSPsim ” رونمایی شده است. این ابزار آنلاین و مبتنی بر هوش مصنوعی است و در حال حاضر حوزه‌های نور و انرژی و در آینده نزدیک سایر حوزه های فراگیر نظیرآکوستیک، سازه، تاسیسات، حریق، بهینه سازی، نوری مصنوعی، طراحی شهری، طراحی معماری، و … را پوشش می دهد.

محمد تحصیلدوست، مدیرعامل شرکت مهندسین مشاور بومشهر پایدار به عنوان طراح و سازنده BSPsim  درخصوص تاریخچه و مراحل رشد این شرکت گفت: از سال 1384 و بصورت رسمی از 1387 در صنعت ساختمان شروع به فعالیت کرده و خدمات خود را در دو دپارتمان '"معماری و ساخت " و "انرژی و محیط" ارائه می کنیم. تجربه حضور و مشارکت در انجام پروژه های ویژه و تجربیات اجرایی و فنی متنوع در کاربری‌های مختلف و نیز ساختمان‌های خاص از یکسو و امکان بهره‌گیری از دانش روز معماری و ساختمان به واسطه ارتباط مستقیم با محیط آکادمیک از سوی دیگر توانمندی های این شرکت را ممتاز و منحصر به فرد کرده ‌است. از این‌رو عمده فعالیت‌های این شرکت اعم از مشاوره و طراحی، اجرا، نظارت و مدیریت طرح در دو زمینه معماری و فناوری های ساخت و نیز ارائه خدمات تخصصی حوزه‌ علوم ساختمان به معماران، طراحان و دفاتر مهندسی و ساختمانی است. همچنین فعالیت دیگر این شرکت در تلاقی حرفه و دانش، توسعه ابزارجامع ارزیابی ساختمان مبتنی بر هوش مصنوعی است که در حال حاضر حوزه‌های نور، انرژی و آسایش و در آینده نزدیک سایر حوزه‌های فراگیر (اعم از سازه، تاسیسات، حریق، و ...) را پوشش می دهد.دفاتر معماری، مهندسین طراح و فعالان حوزه ساختمان می‌توانند با کمک این ابزار، سریع و به سادگی، دقیق‌ترین ارزیابی را از عملکرد طرح‌های اولیه خود داشته باشند.

وی درخصوص محصول کلیدی این شرکت تاکید کرد: BSPsim ابزار جامع و یکپارچه شبیه‌سازی تحت وب است که به کمک الگوریتم‌های هوش مصنوعی به ارزیابی عملکرد ساختمان می‌پردازد. این ابزار برای تمام ذینفعان صنعت ساختمان، فارغ از تخصص آنها، ارزیابی‌هایی در حوزه‌های متعدد انرژی، آسایش حرارتی، نور، آکوستیک، سازه، حریق و ...در مقیاس‌های مختلف، در کمترین زمان و بالاترین دقت و با حداقل هزینه ارائه می‌دهد. به کمک این ابزار، نتایج پیچیده‌ترین محاسبات و شبیه‌سازی‌ها به منظور کشف بهترین پاسخ‌ها، مقایسه گزینه‌ها و سنجش انطباق شرایط با استانداردهای ملی و بین‌المللی در اختیار کاربر قرار می‌گیرد. این ابزار براساس توسعه‌ رابط کاربری بر مبنای مدل نرم‌افزاری جهت سهولت استفاده کاربران مبتنی بر وب طراحی شده است. برنامه‌های مبتنی بر وب از آنجایی که مستقل از سیستم عامل‌ها هستند می توانند از یک مرورگر وب در هر دستگاهی، از جمله کامپیوتر، لپ تاپ یا تلفن همراه، استفاده شوند.

مدیرعامل شرکت مهندسین مشاور بومشهر پایدار ضمن اشاره به ویژگی‌های خاص این ابزار اضافه کرد: ابزار BSPsim محصولی چند بعدی و چند عملکردی در تمام حیطه‌های مربوط به ساختمان است و قشر وسیعی از کاربران و مخاطبان اعم از طراحان و بهره برداران و سرمایه گذاران و حتی دانشگاهیان و محققین را پوشش می‌دهد. برخی از این ابزارها، و تنها برخی از آنها کم و بیش نمونه‌های خارجی دارند لیکن دسترسی به آنها به دلایل مختلف از داخل کشور مقدور نیست. به علاوه هزینه‌های ارزی آنها بسیار بیش از حد انتظار است. ضمن آنکه در نهایت اقلیم‌ها و قوانین و قواعد کشور را پوشش نمی‌دهد. اما ابزار حاضر تمام این مشکلات را حل کرده و به علاوه حوزه ها و حیطه های متعدد و متنوعی از کاربرد در مهندسی ساختمان را در بر می گیرد، هزینه ناچیزی دارد، دقیق و سریع و برای همه در دسترس است و در نهایت اینکه ابزاری است که رو به توسعه و گسترش موضوعی و عملکردی است.

تحصیلدوست درباره ضرورت حضور نیروی متخصص و بخش تحقیق و توسعه در پیشبرد اهداف شرکت گفت: مبنای شکل گیری و شرط بقای BSPsim تحقیق و روزآمد بودن دانش و توسعه و گسترش و فراگیری آن است. این مهم مقدور نیست مگر به نعمت حضور متخصصین در هر حوزه.

وی افزود: محصول ما نمونه کاملاً مشابه ندارد. برخی نمونه های خارجی تنها بخش هایی از عملکرد این محصول را دارند. در تمامی نمونه های مشابه، محدودیت در حوزه شبیه‌سازی به چشم می‌خورد که می‌توان به آن به عنوان مزیت اصلی ابزار BSPSim اشاره کرد. در نهایت رویکرد اصلی بهره گیری بیشتر از هوش مصنوعی، بهینه‌سازی و بهینه‌یابی و توسعه کارکرد با بومی‌سازی و اقلیم و شرایط مختص شهرهای کشور است. به منظور رقابت پذیری بهتر حیطه های موضوعی گسترده تری در دست اضافه شدن است.

تحصیلدوست ارزبری محصول حاضر تا این لحظه را نزدیک به صفر عنوان کرد و افزود: بهره‌برداری از آن لزوم استفاده هر چند محدود از نمونه های خارجی را از میان خواهد برد.

مدیرعامل شرکت مهندسین مشاور بومشهر پایدار درخصوص حمایت های پارک علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی از مجموعه تحت مدیریتش گفت: علاوه بر حمایت های معنوی و ارزشمند، ارائه فضای کار و استقرار، حمایت جهت دریافت وام نوآوری و نیز آموزش ها و مشاوره‌های مختلف در زمینه‌های کسب و کار، بازاریابی، دانش بنیان، .... را از پارک علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی دریافت کردی.  بطور کلی امکان بهره مندی از محل استقرار، مشاوره منتور کسب و کار و منتور تخصصی، حضور در طرح نوآ و کارگاه های کسب و کارو برخورداری از حمایت‌های مالی از جمله مزایای حضور ما در در دانشگاه و پارک شهید بهشتی بوده است. تحصیلدوست در پایان حمایت؛ بالاخص حمایت های مالی و تسهیل فرایند ها و امور اداری به ویژه در اخذ مجوزها و نیروی کار را از مهمترین درخواست های کارآفرینان از دولتمردان و مسئولین عنوان کرد و درخصوص برنامه آینده مجموعه خود گفت: هدف بلندمدت ابزار BSPsim با توجه به چشم‌اندازهای شرکت بوم‌شهرپایدار، "جذب سهم قابل قبول از بازار منطقه در صنعت ساختمان و در دسترس برای سطوح مختلف آموزشی، طراحی، ساخت و پایش به عنوان تخصصی‌ترین ابزار آنلاین" است. در این راستا و با تمرکز بر سه واژه‌ دردسترس، تخصصی و بازار منطقه، برنامه‌ توسعه‌ ابزار بسیار گسترده و متنوع خواهد بود.

میتوانید این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید: