با همکاری کرسی حقوق بشر، صلح و دموکراسی دانشگاه شهید بهشتی؛

نشست "حقوق بشـر در سایه" به‌مناسبت روزجهانی حقوق بشر برگزار شد

5968 بازدید

 

انجمن دفاع از قربانیان تروریسم با همکاری کمیته حقوق بشر مجلس شورای اسلامی، کرسی حقوق بشر، صلح و دموکراسی دانشگاه شهید بهشتی، انجمن سفیران صلح و دوستی و انجمن حامی نشستی را با عنوان "حقوق بشر در سایه" به مناسبت روزجهانی حقوق بشر، با حضور اساتید حقوق بین‌الملل، شخصیت‌ها و فعالان حقوق بشر، دانشجویان و خانواده‌های شهدا برگزار نمود.

در ابتدای نشست دکتر زمانی عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: بعد از وقایع تروریستی 11 سپتامبر شورای امنیت همه دولت‌ها چه عضو ملل متحد و چه دولتهای غیرعضو را ملزم کرد که تروریسم را در قواعد خودشان جرم‌انگاری و در مقابله با تروریسم با یکدیگر همکاری کرده و از هیچ اقدامی برای سرکوب تروریست‌ها احتراز نکنند.

این استاد حقوق بین‌الملل ادامه داد: تروریسم شاید جزء معدود مفاهیمی باشد که جرم‌انگاری نشده و باید بپرسیم چرا در دیوان جرم‌انگاری نشده و اگر برای بی کیفری فکری نشود دیگر دستاوردهای بین‌المللی به ثمر نمی‌رسد چرا که هنوز بسیاری از جنایاتکاران بین‌المللی از مجازات گریخته‌اند.

ایشان در پایان اظهار امیدواری کرد، روزی حقوق بشر از سایه خارج و ایمان واقعی به حقوق بشر ایجاد شود.

در ادامه نشست پیام تصویری آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد به مناسبت روز جهانی حقوق بشر پخش شد. در بخشی از این پیام آمده است، هفتاد و سه سال پیش در چنین روزی، مجمع عمومی سازمان ملل متحد اعلامیه جهانی حقوق بشر را تصویب کرد. اصولی که در این اعلامیه ساده بیان شده است، کلید تحقق همه حقوق بشر - مدنی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی - برای همه مردم و در همه‌جا است. سازمان ملل متحد از حقوق تک‌تک اعضای خانواده انسانی حمایت می‌کند. امروز و هر روز، به تلاش برای عدالت، برابری، کرامت و حقوق بشر برای همه ادامه خواهیم داد.

امیدواریم نقض حقوق بشر فارغ از سیاست های دوگانه توسط همگی دولت ها محکوم شود

در ادامه نشست دکتر حسین میرمحمد صادقی، رئیس مرکز تحقیقات و کرسی حقوق بشر، صلح و دموکراسی یونسکو در دانشگاه شهید بهشتی عنوان داشت: تروریسم نقض حقوق بشر را در پی دارد و بسیاری از قواعد حقوق بشر در نتیجه تروریسم نقض می‌شوند.

عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی در بخش دیگری از سخنانش عنوان داشت: مشکل اصلی در موضوع تروریسم نبود تعریف واحد از آن است و باید به این نقطه برسیم که آنچه از لحاظ قواعد بین‌المللی تروریسم است برای بقیه نیز تروریسم محسوب گردد. امیدواریم نقض حقوق بشر فارغ از سیاست‌های دوگانه توسط همگی دولت ها محکوم شود.

حقوق بشر مفهوم حقی است که در اجرا از آن باطل می خواهند

در ادامه دکتر جعفری، عضو هیأت علمی دانشگاه بوعلی همدان، عنوان داشت: کشورهای قدرتمند نگران از دست دادن ابزارهای توسعه‌طلبی سیاسی خود هستند و به همین دلیل مخالف قدرت‌گیری نهادهای بین‌المللی همچون نهاد دیوان بین‌المللی کیفری هستند و بسیاری از ابرقدرت‌ها نه تنها به دیوان ملحق نشده‌اند بلکه علیه آن هم اقدام کرده‌اند.

وی افزود: از مظاهر ترجیح سیاست بر عدالت، عدم الحاق تروریسم به جرایم جنگی است و مفهوم حقوق بشر مفهوم حقی است که از آن باطل می خواهند. ایشان در انتها بیان داشت، امیدواریم که انسان به ماهو انسان به‌مثابه کل ارزش و اعتبار بیابد و حقوق بشر بتواند از سایه سیاست خارج شده و ابزاری برای استیفای حقوق مستضعفانی باشد که در جهان حقوقشان تضییع می شود.

جرایم شدیدی که وجدان بشری را متاثر می‌کند نباید بدون مجازات باقی بمانند

در ادامه نشست دکتر باقر شاملو، عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی در سخنانی عنوان داشت: یکی از قواعد مهم زیربنایی برای دیوان بین‌المللی کیفری قاعده منع بی‌کیفری است، یعنی جرایم شدیدی که وجدان بشری را متاثر می‌کند و نباید بدون مجازات باقی بمانند. همه اصول حقوقی آمدند که دادرسی منصفانه را ایجاد نمایند اما این اصول باید ترمیم شوند که قاعده منع بی‌کیفری می‌تواند در برابر مصادیق جدید از نقض سیستماتیک حقوق بشر به کار گرفته شود.

وی افزود: از مصادیق نقض سیستماتیک حقوق بشرتحریم‌های اقتصادی هستند. حملات سایبری نیز از مصادیق رفتارهای جنایت آمیزی است که به دلیل تغییر در حوزه تکنولوژی به وجود آمده اند. و سومین مورد نیز می توان به ترور دانشمندان یک کشور اشاره کرد. این اقدامات مصادیق جنایت علیه بشریت هستند چرا که افراد بسیاری را تحت تاثیر قرار می دهند.

دکتر شاملو در بخش دیگری از سخنانش بیان داشت، ما باید به سمتی برویم که عیارهای جرم را سنجیده و آثار زیانبار هر رفتاری را در قلمرو جهانی بر اساس گستره و وسعت خسارات بررسی کنیم. و باید مصادیق نقض حقوق بشر با شاخص ها و معیارهای دقیقتر ارزیابی شده و آن ها را به دکترین هایی در برابر دکترین های ارائه شده از سوی امریکا تبدیل کنیم. 

حقوق بشر در سازمان های بین المللی به ابزار فشار علیه دولت های مستقل بدل شده است

در بخش دیگری از نشست دکتر نادر نوروزی، عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی، گفت: متاسفانه حقوق بشر ابزاری برای پایمال کردن حقوق بشر در جهان شده است.

ایشان ادامه داد: یکی از اصول اصلی در حقوق بشر برابری در برابر قانون است اما متاسفانه جریان امور در سازمانهایی که حتی نام حقوق بشری را نیز یدک می کشند، به گونه ای پیش رفته که منجر به تبعیض در اعمال قواعد حقوق بشری شده است.

وی اظهار داشت: امروزه حقوق بشر ابزاری شده برای فشار به ملت هایی که میخواهند مستقل باشند و این را می توان تهدید حقوق بشر علیه حقوق بشر دانست. حقوق بشر در سازمان های بین المللی به ابزاری علیه ملت های دیگر بدل شده و منجر به فشار بر کشورهای آزادیخواه شده است.

غرب به دنبال ارزش‌های اخلاقی برای اداره جامعه نیست، بلکه به دنبال منفعت است.

در بخش دیگری از نشست، اریک والبرگ، تحلیلگر سیاسی کانادایی، در ارتباط تصویری عنوان داشت، حقوق بشر در مفهوم غربی آن منابع طبیعی را به نابودی می‌کشد .این مشکل نوع جامعه ما محسوب می شود. برای صحبت در این رابطه باید اول به اقتصاد بپردازیم.

وی افزود: مبنای اقتصاد غربی منافع است و هر جا بتواند منافع خود، یعنی پول را تامین کند خوب محسوب می‌شود و افراد می‌توانند آن را دنبال کنند.غرب به دنبال ارزش‌های اخلاقی برای اداره جامعه نیست، بلکه به دنبال منفعت است. حس تشخیص ما از نوع حقوق بشر در جامعه غربی این است که همه بر مبنای نسل‌کشی است. غرب 90 درصد مردمی که در کانادا با تعامل با طبیعت زندگی می‌کردند را قتل عام کرد.

وی در پایان اظهار داشت: حقوق بشر انتزاعی غربی و جایگاه آنها تنها زمانی اهمیت می‌یابند که از عهده مسئله سرمایه‌داری که درحال ویران کردن جهان است برآییم. ما در حقوق نیاز به توازن صحیح داریم تا از ایجاد یک جهان طبیعی اطمینان یابیم که در حال ویرانی نباشد.

رسانه‌هایی همچون بی بی سی و ایران اینترنشنال و VOA نقش زیادی در جابجایی حقیقت حقوق بشر و جنگ روانی در کشورها دارند

در ادامه نشست دکتر الکساندر آزادگان، تحلیلگر مسائل ژئوپلتیک از آمریکا، در سخنانی بیان داشت: ما در آمریکا با توهم حقیقت و نه خود حقیقت مواجهیم.

وی افزود: رسانه‌های فارسی خارج از ایران عمدتا در لندن هستند و مهم‌ترین آنها شامل بی بی سی فارسی و ایران اینترنشنال هستند و در آمریکا نیز صدای آمریکا هست. این‌ رسانه‌ها نقش زیادی در جابجایی حقیقت حقوق بشر و جنگ روانی در کشورها از جمله ایران ایفا می کنند.

در مواردی مانند سوریه، عراق و افغانستان مداخلات خارجی اوضاع حقوق بشری را وخیم‌تر کرده است

در بخش دیگری از نشست دکتر فاطمه اشرفی، از انجمن حامی،گفت: در بحث حقوق بشر و مهاجرت باید به مسئله مهاجرت‌های اجباری پرداخت. این پدیده در دهه‌های اخیر نه تنها صرفا به عنوان یک پدیده حقوق بشری که بیشتر در یک چرخه سیاسی قرار گرفته و بیشتر از آنکه به جنبه‌های حقوق بشری توجه کنیم باید به پیش زمینه های سیاسی آنها توجه کنیم.

وی افزود: در مواردی مانند رواندا، تحولات بالکان و در عراق می توان مشاهده کرد که پس از مداخلات خارجی نه تنها مشکلات حقوق بشری کم نشده بلکه بیشتر شده اند. امریکای لاتین، سوریه و بحران موجود در افغانستان از موارد  اخیر این گونه اتفاقات است.

رئیس انجمن حامی در بخش دیگری از سخنانش گفت: در افغانستان مداخلات خارجی با بهانه گسترش حقوق بشر و آزادی های مدنی صورت گرفت اما نتیجه عملی آن ادامه یافتن بحران پناهندگی شد. و حتی مذاکرات سیاسی امریکا نیز به نتیجه ای نرسید و شاهد انتقال قدرت به طالبان شدیم که منجر به بروز جابجایی های عظیم انسانی از افغانستان به کشورهای همسایه بوده ایم.

دکتر اشرفی در پایان خاطرنشان شد: متاسفانه در طول سالیان گذشته کشورهایی که خود را سرآمد حقوق بشر می دانستند تحت عناوینی همچون منافع ملی به دنبال محدودسازی پناهندگی و انتقال آن به کشورهای همسایه مناطق مهاجرفرست هستند، که می تواند تعادل اجتماعی را در این کشورها از بین ببرد.

حقوق بشر می تواند رهایی بخش ملت ها باشد

دکتر مهدی ذاکریان، استاد دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات تهران گفت: حقوق بشر یک دستاورد متمدنانه بشریت بوده و اعلامیه حقوق بشر را باید اعلامیه جهانشمول حقوق بشر بدانیم. حقوق بشر می تواند رهایی بخش ملت ها و به زنجیرکشاننده دولت ها باشد.

وی افزود: بسیاری از حقوقی که در اعلامیه جهان‌شمول بشر آمده است ایرانی و اسلامی هستند. با آموزش و بهره‌گیری از وجدان جهانی سایبری و استفاده از تجارب سازمان‌های بین‌المللی می‌توانیم با اقدام دوگانه دولت ها در خصوص حقوق بشر مقابله کنیم.

دولت هلند با درخواست خانواده‌های قربانیان هفتم تیر برای روشن شدن حقیقت در پرونده تروریست مقتول در هلند مخالفت می‌کند

در بخش دیگری از نشست دکتر هیبت‌الله نژندی‌منش، استاد حقوق بین‌الملل دانشگاه علامه طباطبایی گفت: بر اساس کنوانسیون‌های بین‌المللی اعطای پناهندگی به مجرمان تروریستی و کسانی که مرتکب جنایت علیه بشریت شده اند ممنوع است اما شاهد هستیم که کشورهای غربی به محل امنی برای تروریست‌ها و گروه‌های جنایتکار بدل شده‌اند.

وی افزود: مثلا در هلند گروه‌هایی مانند الاهوازیه و گروه‌هایی که اقدامات تروریستی‌شان مشخص است همانند منافقین، حضور دارند. همچنین، اگر کسی بخواهد نماینده ای از گروه های تروریستی را ببیند باید به کشور سوئد برود.

این استاد حقوق بین‌الملل تاکید کرد: یکی از پرونده‌هایی که انجمن با آن مواجه بوده، پرونده گروهک منافقین و علی معتمد (عامل فاجعه تروریستی هفتم تیر) بوده که علیرغم آگاهی دولت هلند به این کشور پناهنده شده است و دولت هلند با درخواست خانواده‌های قربانیان برای حق بر دانستن حقیقت مخالفت می‌کند که این نشان دهنده استفاده ابزاری از حقوق بشر بوده و رویکرد کشورهای غربی در قبال حقوق بشر منجر به از بین رفتن قداست حقوق بشر شده است.

در انتهای نشست نیز تنی چند از قربانیان تروریسم به روایت نقض حقوق بشر توسط تروریست ها پرداختند. در بخشی از آن همسر شهید کوهسار فاتحی در سخنانی عنوان داشت، کوهسار، یک عضو پرتلاش از جمعیت هلال احمر کردستان بود که در طرح‌های جمعیت برای اهداف بشردوستانه فعالیت می‌کرد. کوهسار فاتحی روز جمعه 29 تیر 97 پس از اتمام کار به منزل بازگشته و خود را برای رفتن به ماموریتی دیگر آماده کرد. ایشان حین رفتن به پایگاه مرزی با آمبولانس بود که گروه تروریستی پژاک با شلیک 41 گلوله به سوی خودرو، ایشان را به شهادت می‌رساند.

در بخش دیگری از نشست نیز خانم الهام جلیزاوی، فرزند شهید جلال جلیزاوی عنوان داشت، پدرم در سال ۱۳۷۸ با تركش خمپاره منافقین به شهادت رسید. تا الان برای من مبهم است که چرا این اتفاق برایمان افتاد. ما با مشکلات اقتصادی و روحی فراوانی روبرو بوده ایم. بعدها در یک نشست عدالت ترمیمی در انجمن دفاع از قربانیان تروریسم یکی از اعضای نادم منافقین عنوان داشت که مهوش سپهری، هماهنگ کننده این اقدامات در آذرماه 1378 در اهواز بوده که اکنون در آلمان است. می خواهم در روز حقوق بشر به دولت آلمان بگویم که پناه دادن به تروریست ها هیچ ارتباطی به حقوق بشر ندارد، بلکه جنایت دیگری است علیه بشریت .  

در ادامه نیز محمد بیت سالم گفت: ما در سال 1378 در حال عبور از پل نادری در اهواز بودیم که توسط خمپاره منافقین به اتفاق تمامی اعضای خانواده‌مان مجروح شدیم. در ادامه نیز پزشک معالج وی در خصوص مصدومیت آقای بیت‌سالم عنوان داشت:. آقای محمد بیت سالم از اندام تحتانی چپ، به خصوص پا و ساق پایشان به شدت مجروح شدند. شکستگی همراه با عفونت داشتند. در زمان حادثه ایشان هفت ساله بودند. به بیمارستان آمدند. ما یک تیم متشکل از جراح پلاستیک، ارتوپد، متخصص بیماری‌های عفونی هستیم. ایشان دوازده بار عمل جراحی شد و پایی که قرار بود در اهواز از زیر زانو قطع شود، به لطف خدا و همت خود آقای محمد بیت سالم حفظ شد.

همچنین در این نشست بیانیه انجمن دفاع از قربانیان تروریسم با نام «حقوق بشر در سایه» توسط یکی از قربانیان تروریسم قرائت شده و از استادان فعال در حوزه دفاع از حقوق بشر قربانیان تروریسم و مقابله با تروریسم با اعطای لوح سپاس و هدایا قدردانی شد.

​​​​​​​

میتوانید این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید: