برگزاری سومین نشست مشترک مدیران مراکز رشد و معاونان پارک‌های علم‌و فناوری تهران در پارک شهید بهشتی

19341 بازدید

سومین نشست مشترک مدیران مراکز رشد و معاونین پارک های علم و فناوری تهران بیست و نهم مردادماه، با هدف ارائه تجربیات و سازوکارهای تجاری‌سازی برای بدست آوردن راه‌حل‌هایی در راستای پیوند فضای آکادمیک با صنعت، در پارک علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد.

در این نشست دکتر فریبرز مسعودی پارک علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی، دکتر فرنوش اعلامی معاون مرکز رشد و دکتر یاسرنیک پیمان، مدیر امور فناوری و نوآوری پارک علم و فناوری دانشگاه، دکتر دیندار نماینده معاونت علمی فناوری و اقتصاد دانش بنیان، دکتر عسگری مدیر انجمن صادرات ایران و جمعی از رؤسا و معاونین پارک های علم و فناوری استان تهران حضور داشتند.

دکتر مسعودی در رابطه با نقش مراکز رشد و نوآوری در ارتقای صنعت کشور گفت: با توجه به تجربه بدست آمده در طی سالهای گذشته لازم است مراکز رشد در جذب و هدایت ایده ها، روندهای فناوری های نوین، نیازهای صنعت و جامعه و اسناد بالادستی را مدنظر قراردهند و فعالیت های خود را بیش از پیش هدفمند نمایند.

وی در ادامه با بیان این نکته که در آینده مراکز رشد دانشگاهی باید بتوانند دانشگاه را به مکانی برای کارآفرینی و اشتغالزایی تبدیل کنند در رابطه با تدوین ماتریس نان( نظام ایده‌ها و نیازها) توسط دانشگاه شهید بهشتی توضیح داد و تاکید کرد: ماتریس نان می‌تواند توجه به ابعاد مختلف را با برنامه‌ریزی های اجرایی محقق نماید.

در ادامه نشست دکتر اعلامی فعالیت‌ها و طرح‌های اجرا شده در پارک علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی از جمله طرح دستیار فناور، برنامه‌های توانمندسازی و ترویج فرهنگ نوآوری و کارآفرینی، شاخص‌های ارزیابی شرکت‌های مستقر در پارک و تسهیلات ارائه شده به شرکت ها را شرح داد.

همچنین دکتر نیک‌پیمان به عنوان سخنران بعدی در رابطه با رویکرد پارک علم وفناوری شهید بهشتی، جایگاه مراکز نوآوری در اکوسیستم کارآفرینی، تدوین دستورالعمل‌ها و رویداد های نوآورانه صحبت کرد.

دکتر دیندار در رابطه با پیوند دانشگاه‌ها با صنعت گفت: تا زمانی که نتوانیم زیرساخت مالکیت فکری را در پارک‌ها و دانشگاه‌ها ایجاد کنیم در نهایت نمی‌توانیم از نوآوری صحبت کنیم و تا زمانی که نتوانیم درآمدی از محل انتقال فناوری یا مالکیت فکری در بازار عرضه کنیم هیچ اتفاقی نمی‌افتد. 

وی تاکید کرد: کار ما توسعه تکنولوژی تا بازار است تا بتوانیم فرآیند تجاری سازی را تسهیل و تسریع بخشیم، درنتیجه خدمات ما باید در این حوزه متمرکز شوند.اعتبار مالیاتی و نگاه بیرونی و برون‌مرزی به صادرات و توجه به قانون جهش تولید از جمله موارد مهم دیگری است که می‌بایست به آنها توجه کنیم.

در ادامه نشست دکتر عسگری مدیر انجمن صادرات ایران در رابطه با ماهیت انجمن، خدمات و مدل‌های استفاده از شرکت‌های مدیریت صادرات یا EMC‌ها، برای ورود به بازارهای صادراتی توضیحاتی ارائه کرد و در عین حال در خصوص خلا وجود شرکت‌های بازاریابی‌وفروش در پارک‌ها و مزایای تعامل با این شرکت‌ها نیز صحبت کرد.

در پایان نشست شرکت کنندگان به بیان نظرات خود حول محورهای جلسه پرداختند و پیشنهاداتی در رابطه با رفع مشکلات مشترک پارک‌ها و تعامل بهتر با یکدیگر ارایه کردند.

 مقرر شد این جلسات به صورت ماهانه به میزبانی یکی از پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد برگزار شود و کارگروه‌های تخصصی در حوزه‌های سرمایه‌گذاری، توانمندسازی و امورمالی و تسهیلات تشکیل شد.


 

 

میتوانید این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید: