یادداشت دکتر سینا صاحبی به مناسبت روز ایمنی حمل و نقل

6005 بازدید

دکتر سینا صاحبی،​​​​​​​ عضو هیأت علمی دانشکده مهندسی عمران، آب و محیط زیست؛ به مناسبت هفتم اردیبهشت «روز ایمنی حمل و نقل»، یادداشتی منتشر کرده است که در ادامه می‌خوانید:

​​​​​​​

بسمه الله الرحمن الرحیم

نقش دانشگاه در کاهش تلفات ناشی از سوانح جاده‌ای چیست؟

سالانه حدود 17000 نفر از ایرانیان در حوادث ترافیکی جانشان را از دست می‌دهند و خانواده‌های بسیاری داغدار می‌شوند. حدوداً در هر شبانه روز 47 نفر! با تجربه‌ای که طی دو سال اخیر از آمارهای جان باختگان کرونا کسب کرده ایم، درک روزی 47 نفر جان باخته، آن هم نه محدود به دوره دو ساله بلکه در بازه‌ای بسیار طولانی‌تر  عمق فاجعه را نشان می دهد. در این یادداشت به این موضوع می‌پردازم که نقش دانشگاه در کاهش تلفات ناشی از سوانح جاده‌ای چیست؟

مزیت دانشگاه در پاسخ به مسائل کشور زمانی عیان خواهد شد که بتوان دانشگاه را به عنوان یک مرجع علمی ذولفنون و چند بعدی تلقی نمود. دانشگاه بستری برای همفکری چندجانبه و بین رشته‌ای بر روی مسائل کلان است. اما متاسفانه امروزه شاهد چنین کارکردی از دانشگاه در حل مسائل کشور نیستیم. در بهترین وضعیت که دانشگاه بتواند مسئله‌ای از کشور را حل نماید، استاد دانشگاه در قامت یک بنگاه اقتصادی با پشتوانه دانشگاه و دانشگاه به عنوان یک بنگاه منتفع از فعالیت‌های استاد ظاهر خواهند شد. اتفاقی که در بنگاه‌های اقتصادی بیرون از دانشگاه، نظیر شرکت‌های مشاوره، هم تا حدودی قابل دستیابی است. وضعیت کنونی با وضعیت ایده‌آل دانشگاه فاصله دارد. این مسئله در حوزه ایمنی ترافیک به عنوان یکی از مهترین موضوعات و مشکلات جامعه کنونی ایران بیشتر درخور توجه است. چراکه یکی از ابعاد پیچیده شدن ارتقای ایمنی ترافیک چند بعدی بودن آن است. هر تصادف ممکن است با طیف گسترده‌ای از مسائل از قبیل مسائل ذهنی، عاطفی و مهارتی راننده و سرنشین، ویژگی‌های فنی خودرو، نحوه عملکرد مراکز درمانی و تروما، نوع روسازی و طرح هندسی راه، عملکرد نیروهای آتش نشانی و هلال احمر، موضوعات آموزشی، فرهنگ‌سازی و بسیاری از مسائل دیگر در ارتباط باشد. در چنین شرایطی تنها یک دانشگاه فعال و هدفمند که توانسته تخصص‌ها و علوم مختلف شکل گرفته در درون خود را محمل حل مسائل کشور نماید، می‌تواند راهگشا باشد. دانشگاه با در اختیار داشتن متخصصان در حوزه‌های مختلف از قبیل مهندسی راه و حمل و نقل، روانشناسی، جامعه شناسی، اپیدمیولوژی، تحلیل داده، مهندسی مکانیک می‌تواند پاسخگوی نیازهای چندوجهی ایمنی ترافیک در کشور باشد.

علاوه بر اینکه دانشگاه با ایفای رسالت خود در حل مسائل کشور می‌تواند به ارتقای ایمنی ترافیک کمک نماید، نقش دانشگاه در حل بحران ایمنی ترافیک را می توان در تاثیرگذاری این نهاد بر مطالبات اجتماعی نیز جستجو نمود. توضیح آنکه یکی از راهکارهای ارتقای ایمنی ترافیک افزایش مطالبات مردمی معطوف به این مسئله است. در این شرایط دانشگاه بایستی به عنوان قوه اندیشه ورزی و بیدار جامعه، تسهیل‌گر شکل‌گیری مبتنی بر دانش مطالبات باشد.

​​​​​​​

میتوانید این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید: