یادداشت دکتر بهرامی سامانی به‌مناسبت یکم آبان «روز آمار و برنامه‌ریزی»

3873 بازدید

دکتر احسان بهرامی سامانی، عضو هیات علمی گروه  آمار دانشکده علوم ریاضی دانشگاه شهید بهشتی؛ به‌مناسبت یکم آبان «روز آمار و برنامه‌ریزی»، یادداشتـی با عنوان «آمار، هنر پرورش، پردازش و تحلیل داده‌هاست» منتشر کرده است که در ادامه می‌خوانید:

​​​​​​​

آمار، هنر پرورش، پردازش و تحلیل داده‌ هاست

آمار به‌ عنوان یکی از مولفه‌های موثر سواد علمی در قرن بیست و یکم به‌شمار می‌آید. دنياي امروزی، دنیای داده‌محور و اطلاعات‌محور است به‌طوری‌که، استدلال آماری، تفکر آماري و سواد آماری يك ضرورت انکارناپذیر برای افراد یک جامعه به‌شمار می‌آید.

با توجه به حجم بالای اطلاعات در زندگی امروزی، سواد آماری، توانایی افراد در تفسیر و ارزیابی نقادانه اطلاعات آماری و استدلال بر اساس داده‏های ارائه‏ شده در رسانه‌های مختلف را افزایش می‌دهد. در جامعه كنوني آدمي بايد داده‌هاي انبوه زندگي روزمره را بفهمد و تحليل كند و در مقابل انفجار اطلاعاتي موجود، قادر به استنتاج‌هاي معتبر و درست در مسائل مختلف و تصميم‌گيري‌ها، باشد. 

از سویی دیگر در سطح کلان، تحلیل‌های آماری کمک شایانی در ارزیابی عملکرد، برنامه‌ریزی صحیح، مدیریت جامع و پیشبرد اهداف هر سازمان خواهد داشت. بنابراین ساماندهی، نظام‌مند کردن و تعیین روش‌هاي علمی و مناسب در فرایند تولید داده هاي آماري ضرورتی اجتناب ناپذیر است. از جمله ابزارهاي مهم در برنامه‌ریزي، سیاست‌گذاري و سنجش سیاست‌هاي اتخاذ شده، آمار و اطلاعات دقیق و به هنگام می‌باشند. 

ارتقای دانش آماری در سطح مدیران، از الزامات توسعه و پیشرفت در هرکشور است. آمار و اطلاعات، قوي‌ترین ابزار جهت ارزیابی عملکرد گذشته، برنامه‌ریزي و تصمیم‌گیري‌های آینده در زمینه‌های اقتصادي، اجتماعي، فرهنگي و... هستند.

امید است با بهره‌گیری کامل‌تر از این علم، شاهد پیشرفت‌های روز افزون در اداره و مدیریت سازمان‌های مختلف کشور عزیزمان باشیم.

فراسیدن روز اول آبان‌ماه، روز ملی آمار و برنامه‌ریزی بر همه پژوهشگران، دانشجویان و آمارشناسان عزیز تبریک و تهنیت باد.

میتوانید این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید: