دانشگاه شهید بهشتی
 
عنوان اثر: روان‌شناسی تجربی، پایه‌های پژوهش
مترجمان: دکتر محمود حیدری، (عضو هیات علمی دانشکده علوم‌تربیتی و روان‌شناسی) دکتر ژیلا کتیبائی و دکتر کریم خداپناهی (عضو هیات علمی دانشکده علوم‌تربیتی و روان‌شناسی)
 
روان شناسی تجربی(آزمایشی) با استفاده از روش های معتبر علمی، فرآیندهای زیستی و شناختی رفتار موجود زنده، به ویژه انسان، را مورد مطالعه قرار می دهد. در روان شناسی تجربی نظریه ها و فرضیه های مطرح در حوزه های مختلف روان شناسی از جمله احساس، ادراک، یادگیری و حافظه، شخصیت، روان شناسی اجتماعی، انگیزش و هیجان، روان شناسی محیطی و عوامل انسانی با هدف استنباط روابط علت و معلولی بین پدیده هایی که مورد مشاهدۀ کنترل شده قرار گرفته اند، وارسی می شوند.



کتاب حاضر که توسط اساتید برجستۀ روان شناسی دانشگاه های آمریکا و سردبیران مجلۀ روان شناسی آزمایشی به رشتۀ تحریر در آمده، با برطرف ساختن خلاء مذکور و گزینش مثال های خاص، نکات روش شناختی مورد نظر را به بهترین وجه تبیین کرده است. محتوای اصل این کتاب در دو بخش و پانزده فصل تنظیم شده است. بخش دوم آن با عنوان روان شناسی تجربی، اصول و کاربرد در ده فصل و دو پیوست به طور مشترک توسط دانشگاه شهید بهشتی و انتشارات سمت چاپ شده است و بخش اول ( کتاب حاضر ) که شامل پنج فصل روش شناسی و یک پیوست آماری است با عنوان روان شناسی تجربی، پایه های پژوهش به صورت یک جلد مستقل در انتشارات دانشگاه شهید بهشتی چاپ شده است. از جمله امتیازات این کتاب وجود دو فصل در مورد اخلاق در پژوش های روان شناختی و چگونگی خواندن و نوشتن مقاله های پژوهشی است که کمتر کتاب روش شناختی به آن پرداخته است و برای دانشجویان بسیار مفید و کمک کننده است.
همچنین این کتاب دارای یک پیوست آماری است که به رغم حجم کم از غنای خوبی برخوردار است و بخش استفاده های بد از آمار که در انتهای پیوست مذکور آمده، بسیار روشنگر است.
این کتاب هشتمین ویرایش کتابی است که در سال 1978 برای نخستین بار منتشر شد. در هر ویرایش، در پاسخ به پیشنهادهای دانشجویان و استادان، تغییراتی هر چند بزرگ و کوچک اعمال شده است و این ویرایش نیز از این امر مستثنی نیست.
کتاب «روان شناسی تجربی» توسط مرکز چاپ و انتشارات دانشگاه شهید بهشتی در 358 صفحه با شمارگان 500 نسخه منتشر شده است.