صفحه اصلی
گزارش سفر علمی دانشجویان و اساتید دانشکده علوم ورزشی و تندرستی به کشور صربستان
  • 7128 بازدید

گزارش سفر علمی دانشجویان و اساتید دانشکده علوم ورزشی و تندرستی به کشور صربستان (مدرسه تابستانه بلگراد 1/7/1401 تا 15/7/1401)

توافقات و اقدامات اولیه سفر

بر اساس بازدید هیاتی متشکل از موسس، رئیس، معاون آموزشی و معاون حقوقی و بین‌الملل آکادمی ملی ورزش بلگراد از دانشکده علوم ورزشی و تندرستی دانشگاه شهید بهشتی در تابستان 1400 تفاهم نامه ای به منظور برگزاری دوره‌های آموزشی تحصیلات تکمیلی مشترک، تبادل استاد و دانشجو، همکاری متقابل در انتشار مقالات در ژورنال‌های هر دو مرکز آموزشی و همچنین برگزاری متقابل مدرسه تابستانه به امضای دو طرف رسید. پس از عقد تفاهم نامه اقدامات و پیگیری های لازم برای عملیاتی کردن موضوعات مورد توافق بعمل آمد.

پس از امضاء تفاهم نامه و حضور جناب آقای دراگان تودوروویچ سفیر محترم صربستان در جمهوری اسلامی ایران در دانشگاه و ملاقات ایشان با آقای دکتر نصیری رئیس محترم دانشگاه شهید بهشتی اقدامات عملیاتی زیر برای شرکت دانشجویان ایرانی در دوره دو هفته ای مدرسه تابستانه در کشور صربستان آغاز گردید.

1. تشکیل کارگروه اولیه متشکل از رئیس، معاون آموزشی، مسئول روابط بین الملل و مدیر اجرایی دانشکده علوم ورزشی و تندرستی بمنظور تدوین برنامه ها و اقدامات اجرایی

2. تهیه چارت تشکیلاتی برگزاری مدرسه تابستانه

3. تشکیل کمیته سیاست گزاری مدرسه تابستانه با حضور نمایندگان معاونت اداری و مالی، معاونت فرهنگی و اجتماعی، معاونت آموزشی، مدیریت روابط بین الملل، مدیریت حراست دانشگاه و تدوین شرح وظایف هر یک از واحدها

4. هماهنگی با سفارت جمهوری اسلامی ایران در صربستان و سفارت صربستان در ایران

5. تدوین برنامه دو هفته ای مدرسه تابستانه و هماهنگی با مسئولین آکادمی ملی ورزش بلگراد شامل کلاس ها، بازدیدها، برنامه های فرهنگی تفریحی

5. انجام اقدامات لازم جهت تهیه بلیت ، لباس متحدالشکل و ملزومات ضروری سفر

6. تهیه و تدوین شاخص های ارزیابی برای انتخاب دانشجویان واجد صلاحیت های علمی، فنی و اخلاقی

7. اعلام فراخوان ثبت نام متقاضیان و متعاقب آن انجام مصاحبه با 58 دانشجوی داوطلب حضور در مدرسه تابستانه، جهت انتخاب 20 نفر از دانشجویان واجد شرایط از سه مقطع مختلف تحصیلی.

برای ایجاد شرایط استفاده دانشجویان سایر دانشگاه ها و در راستای تفاهم نامه های همکاری قبلی تعداد 5 نفر از دانشجویان دانشگاه های خوارزمی، علامه طباطبایی و شهید رجایی به دانشجویان اعزامی دانشگاه شهید بهشتی اضافه شدند.

در این سفر علمی طبق توافقات قبلی هزینه های سفر شامل ویزا، بلیط هواپیما و ایاب و ذهاب فرودگاهی تا رسیدن به مقصد به عهده طرف مهمان (دانشکده) و هزینه های حمل و نقل فرودگاهی، هتل، بازدید از اماکن ورزشی و تاریخی، تغذیه و سایر هزینه ها در کشور میزبان به عهده آکادمی ملی ورزش صربستان (میزبان) بود.

اعزام و شرکت در مدرسه تابستانه

در نهایت پس از انصراف دو نفر از دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی کاروان اعزامی دانشگاه شهید بهشتی شامل 23 دانشجو و 5 عضو هیئت علمی و کارمند جمعا 28 نفر در تاریخ 02/07/1401 ساعت 00:45 بامداد از فرودگاه بین المللی امام خمینی(ره) به مقصد بلگراد پایتخت صربستان، تهران را ترک کردند. در تاریخ 02/07/1401 ساعت 14 به وقت محلی کاروان دانشجویان وارد فرودگاه بین المللی بلگراد شدند و با استقبال مسئولان آکادمی ورزش بلگراد به محل اسکان در هتل 4 ستاره کنستانتین بلگراد منتقل و تمام اعضای کاروان در هتل اسکان یافتند.

لازم به ذکر است در طول مدت اقامت صبحانه در هتل سرو می‌گردید و ناهار و شام به صورت بسته بندی توسط آکادمی ملی ورزش بلگراد و بر اساس پروتکل‌های غذای حلال با هماهنگی سفارت ایران تهیه و بین اعضا کاروان توزیع می‌گردید.

در هفته اول ابتدا کاروان اعزامی در روز یکشنبه از مراکز تاریخی و فرهنگی بلگراد (آرامگاه مارشال تیتو رهبر یوگسلاوی سابق، قدیمی ترین کلیسای شهر و ...) بازدید بعمل آوردند و در غروب همانروز دانشجویان و اساتید با حضور در سفارت جمهوری اسلامی ایران و دیدار با آقای رشید حسن پور در مراسم سوگواری وفات پیامبر اکرم (ص) شرکت نمودند.

کلاس های آموزشی از روز دوشنبه 4/7 تا جمعه 8/7 هر روز ساعت 9 تا 16 در محل آکادمی ملی ورزش بلگراد برگزار گردید و شامل دروس مختلف از جمله علم تمرین، بیومکانیک ورزش های مختلف، برگزاری رویدادهای بین المللی ورزشی، استعدادیابی ورزشی، نقش یوگا در سلامت، حرکات ریتمیک در ورزش، آسیب شناسی ورزشی، اصول نوشتار طرح های تجاری ورزشی و موضوعات ورزش قهرمانی بود. در این کلاس ها هر روز از ساعت 9 تا 15 برگزار شدند و از مدرسان برجسته کشور صربستان استفاده شده بود. در هفته اول مجموعا 13 کارگاه و کلاس آموزشی در زمینه های فوق برگزار گردید.

در هفته اول از باشگاه های ستاره سرخ بلگراد و پارتیزان بلگراد بازدید بعمل آمد که از باشگاه های قدیمی و با سابقه صربستان هستند و در رشته های مختلف ورزشی همچون والیبال، فوتبال، بسکتبال و واترپلو دارای جایگاه ویژه ای در حوزه بالکان و اروپا می باشند. در این بازدید ها دانشجویان از نزدیک تمرینات ورزشی تیم های فوتبال این دو باشگاه، سالن های بدنسازی، زمین های تمرینی و کلینیک های آسیب شناسی و توانبخشی را مشاهده نمودند و ضمن بازدید از موزه ورزش آنها و گفتگو با مدیران هر دو باشگاه اطلاعات علمی ارزشمندی در خصوص برنامه ها و چگونگی مدیریت اجرایی ورزشی آن ها کسب نمودند.  

در هفته دوم ابتدا در روز شنبه کاروان اعزامی در در کارگاه آموزشی ورزش ویژه کودکان در شهر پوژارواک شرکت نمودند سپس دانشجویان از پارک سلامت این شهر بازدید نمودند و هیات همراه باتفاق سفیر محترم کشورمان با شهردار این شهر جلسه ای برای بررسی زمینه های همکاری علمی ورزشی بین شهر پوژارواک و شهرهای ایران برگزار نمودند. در این جلسه سفیر ایران ابتدا به سابقه دیرینه همکاری های بین المللی دو کشور ایران و صربستان اشاره نمودند و سپس آقای دکتر سجاد احمدی زاد رئیس دانشکده علوم ورزشی و تندرستی زمینه های همکاری علمی ورزشی بین دانشگاه و شهر تهران با شهر پوژارواک را مطرح نمودند. این جلسه با جمع بندی شهردار شهر و صرف ناهار به پایان رسید. پس از صرف ناهار اعزای کاروان به همراه سفیر و رئیس شورای شهر پوژارواک از باشگاه سوارکاری و پرورش اسب شهر که جز مشهورترین باشگاه های سوارکاری و برگزار کننده معتبرترین مسابقات اسب سواری صربستان می باشد بازدید نمودند و اعضای این باشگاه برای حضار نمایش های مختلفی را اجرا نمودند.

در هفته دوم کلاس های آموزشی تخصصی مختلف شامل ریکاوری و خستگی در ورزش، صلح ورزش و حقوق بشر، برنامه ریزی تمرین در ورزش های واترپلو و بسکتبال و بیومکانیک اسکی، تکنولوژی و مهندسی ورزش در کشتی، هوش مصنوعی در ورزش و برندسازی شخصی در ورزش هر روز بین ساعت 9 تا 15 برگزار گردید.

در هفته دوم همچنین بازدید های علمی از آکادمی تنیس نوواک جوکوویچ که از بهترین تنیسورهای حال حاضر جهان است و همچنین تمرینات تیم والیبال ستاره سرخ بلگرداد بعمل آمد.

در روز آخر هم کاروان اعزامی از سالن ورزشی مرکزی بلگراد که محل برگزاری مسابقات بین المللی از جمله مسابقات اخیر جام جهانی کشتی بوده است بازدید داشتند و با طراحی و معماری این سالن عظیم آشنا شدند.

لازم به ذکر است که در هفته اول دکتر سجاد احمدی زاد و دکتر سید عماد حسینی و در هفته دوم دکتر محمد پورکیانی و دکتر حمیداله حسنلویی از اساتید دانشکده در طی دوره کارگاه و سخنرانی علمی در حیطه تخصصی خود داشتند و در مجموع تعداد 15 کلاس و کارگاه آموزشی در حوزه های مختلف تخصصی برگزار گردید.

همچنین با توجه به برنامه های دانشکده برای گسترش روابط بین الملل از قبل هماهنگی هایی با دانشکده تربیت بدنی دانشگاه بلگراد انجام شده بود که در این سفر ضمن بازدید اساتید و ریاست دانشکده از دانشکده تربیت بدنی دانشگاه بلگراد جلسه ای با مسئولان دانشکده برای بررسی زمینه های همکاری و تبادل اطلاعات علمی برگزار گردید و در پایان مقرر گردید در آینده تفاهم نامه همکاری و اقدامات عملیاتی برای همکاری های بیشتر و تقویت دو دانشکده امضاء و انجام گردد.

دستاوردهای سفر

1. شناخت دانشجویان از سطح علمی و ورزش قهرمانی کشورهای اروپایی.

2. افزایش اعتماد بنفس و خودباوری دانشجویان و باور توانمندی های علمی کشور.

3. کسب تجربه تدریس بین المللی و به زبان انگلیسی توسط اساتید دانشکده.

4. ارتقاء سطح بین المللی دانشکده علوم ورزشی و تندرستی در بین دانشکده های علوم ورزشی کشور.

5. گسترش سطح روابط علمی دانشکده برای فعالیت های بین المللی بیشتر.

6. گسترش روابط سیاسی و علمی کشور در زمینه ورزش قهرمانی.

در پایان سفر کاروان اعزامی روز پنج شنبه 14 مهرماه ساعت 23:55 از فرودگاه بین المللی بلگراد، صربستان را به مقصد ایران ترک نمودند و در روز جمعه 15 مهرماه ساعت 14:15 همگی به سلامت در فرودگاه بین المللی امام خمینی به کشور و آغوش خانواده ها برگشتند.  

افزودن نظرات