معاون آموزشی دانشگاه شهید بهشتی:
۱۱ رشته جدید در دانشگاه راه اندازی می شود/ پذیرش دانشجو در 20 رشته متوقف می شود
دکتر علی اکبرافضلیان، معاون آموزشی دانشگاه شهید بهشتی در گفتوگو با روابط عمومی، عملکرد این معاونت را در سال 1400 تشریح کرد و با اشاره به مهمترین فعالیتهای این معاونت گفت: در سال 1400 در ادامه بازنگری برنامههای درسی و توسعه رشته/گرایشها، تعداد 48 برنامه درسی بازنگری و مقرر شد با توجه به نیاز جامعه ۱۱ رشته جدید در سال تحصیلی آتی ایجاد شود؛ همچنین با پایش و بررسی رشتههای تحصیلی دانشگاه، پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد در سال تحصیلی 1401 در 20 رشته در دانشکدههای ادبیات و علوم انسانی، الهیات و ادیان، علوم تربیتی و روانشناسی، علوم ریاضی، علوم زیستی، فناوری های نوین و مدیریت متوقف خواهد شد.
معاون آموزشی دانشگاه، از برنامهریزی برای پذیرش دانشجو در سه رشته روان شناسي ورزشی، مديريت ورزشي با گرایش مديريت بازاريابي در ورزش و رشته جغرافيا و برنامهريزي گردشگري با گرایش برنامهريزي مقصد در پردیس زیرآب دانشگاه در سال 1401 خبر داد.
دکتر افضلیان با برشمردن اقدامات انجام شده برای تدوین، بازنگری و اصلاح شیوهنامهها اظهار داشت: بازنگری آییننامههای آموزشی در مقاطع مختلف و تصویب در شورای آموزشی دانشگاه؛ تهیه شیوهنامه آموزش ترکیبی؛ تدوین شیوهنامه فعالیت اعضای هیأتعلمی تمام وقت ویژه؛ تدوین شیوهنامه تعیین ظرفیت پژوهشی تحصیلات تکمیلی؛ تدوین شیوهنامه پایش رشته/گرایش ها و تعیین ظرفیت پذیرش دانشجو؛ تدوین استانداردهای تولید محتوا و تدوین دستورالعمل روشهای برگزاری آزمون با حفظ امنیت از جمله فعالیتهای صورت گرفته برای اصلاح و بازنگری درشیوهنامه های موجود است.
وی بر توسعه دورههای مجازی در دانشگاه شهید بهشتی تاکید کرد و اظهار داشت: با برنامهریزیهای صورتگرفته، شرایط برای پذیرش دانشجو در رشتههای علوم اقتصادی- برنامهریزی سیستمهای اقتصادی؛ مدیریت دولتی- توسعه منابع انسانی؛ مدیریت دولتی- خط مشیگذاری عمومی؛ مهندسی آب و فاضلاب؛ آموزش زبان انگلیسی؛ مدیریت ورزشی –مدیریت بازاریابی در ورزش؛ تاریخ و تمدن ملل اسلامی؛ مدیریت پروژه و ساخت؛ برنامهریزی شهری؛ طراحی شهری و همچنین مطالعات معماری ایران بهصورت مجازی در سال 1401 فراهم شده است.
معاون آموزشی دانشگاه، به برنامهریزی برای افزایش جذب دانشجویان غیرایرانی در سال 1400 اشاره کرد و با برشمردن برخی اقدامات صورت گرفته گفت: تهیه شیوهنامه استادان راهبر دانشجویان غیرایرانی و تعیین استادان راهبر دانشکده/پژوهشکدهها در راستای هدایت و ایجاد رضایتمندی بیشتردانشجویان غیرایرانی؛ تهیه شیوهنامه ارائه دورهها به زبان غیرفارسی برای دانشجویان غیرایرانی در جهت جذب بیشتر دانشجویان بینالمللی از کشورهای مختلف؛ تهیه شیوهنامه فرصتهای مطالعاتی و تحقیقاتی دانشجویان غیرایرانی و دانشجویان دانشگاههای خارج از کشور در دانشگاه شهید بهشتی برای گسترش همکاریهای بینالمللی از جمله مهم ترین این اقدامات است.
دکتر افضلیان در خصوص جذب دانشجویان استعداد درخشان در دانشگاه شهید بهشتی، اصلاح فراخوانها و شیوههای جذب دانشجویان استعداد درخشان در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری برای جذب بیشتر دانشجویان استعداد درخشان؛ تهیه دستورالعمل تشویق دانشجویان ممتاز کارشناسی دانشگاه شامل دانشجویان ممتاز، برگزیدهگان المپیادها و مسابقات؛ تهیه دستورالعمل بورس شهید بهشتی برای جذب رتبههای برتر کنکور سراسری و همچنین بهروز رسانی آئیننامه شورای استعداد درخشان دانشگاه برای استفاده از ظرفیتهای جدید را از جمله برنامههای اجرا شده معاونت آموزشی دانشگاه برای تسهیل و افزایش جذب نخبگان در دانشگاه شهید بهشتی عنوان کرد.
برگزاري بيش از 4500 كلاس آنلاين برای دورههای حضوری در نیمسالهای کرونایی
دکتر افضلیان، برگزاري بيش از 3200 مصاحبه آنلاين برای پذيرش دكتري در سطح دانشكده ها/پژوهشکده ها؛ برگزاري بيش از 2500 جلسه آنلاين دفاع از پايان نامه، پروپوزال و رساله در مقطع ارشد و دكتري؛ برگزاري بيش از 4500 كلاس آنلاين برای دورههای حضوری با حضور حدود 19000 دانشجو و 1100 استاد در طول هر نيمسال تحصيلي؛ برگزاری ترم تابستان در دوران کرونا؛ برگزاري بيش از 80 درصد آزمونهاي پايان نيمسال تحصيلي دورههای حضوری دانشگاه به صورت آنلاين؛ ارائه زير ساختهاي لازم جهت برگزاري جلسات دانشکدهها/پژوهشکدهها وکلیه واحدهای دانشگاهی و برگزاري و پشتيباني آنلاين و حضوري جلسات دانشکدهها، حوزه ریاست و شوراهاي دانشگاه را از جمله فعالیتها و خدمات مرکز آموزش الکترونیکی دانشگاه شهید بهشتی در سال 1400 عنوان کرد.
معاون آموزشی دانشگاه، با اشاره به اقدامات انجام شده برای توسعه زیرساختهای مورد نیاز برای ارائه آموزش غیرحضوری گفت: آموزش استادان، کارشناسان و دانشجویان با هدف برگزاری مطلوب آموزشهای ترکیبی مجازی صورت گرفت؛ برای تهیه پشتیبان از ماشینهای مجازی و ارائه سرویس در کمترین زمان ممکن در مواقع بروز مشکل و خرابی در تمامی سامانه های یادگیری الکترونیکی، سرور پشتیبان گیری VEEAM BACKUP نصب و راه اندازی شد. همچنین سرورهای مرکز به سرورهای قوی و قابل قبول با پیکربندی بهینه ارتقا یافت. فضای ذخیره سازی داده ها از ذخیرهسازهای محلی به ذخیرهسازهای تحت شبکه و مدیریت سادهتر آن تغییر یافت. پایش مستمر و نصب و ارتقاء مجازی ساز (ESXi) در تمامی سرورها؛ پایش و نصب و ارتقا سیستم عامل تمامی سامانه ها؛ پایش و نصب و ارتقا پایگاه داده، php و وب سرور تمامی سامانه ها؛ پایش و ارتقاء سیستم LMS از نسخه 3.3 به 3.10؛ نصب و ارتقا نرمافزار مودل به نسخه 3.10 ارتقاء نسخه ادوبی کانکنت به آخرین نسخه موجود و اعمال تنظیمات فارسی سازی نیز بهموقع صورت گرفت.
وی به برنامه های دانشگاه در راستای ایفای نقش و مسئولیت اجتماعی دانشگاه و فراهم آوردن شرایط و فرصتهای یادگیری اثربخش اشاره کرد و افزود: دانشگاه شهید بهشتی طرح توسعه اشتغالپذیری (توانش) را با هدف توسعه، تقویت و تکمیل برنامههای درسی و آموزشی دانشگاه، ویژه دانشجویان دوره کارشناسی و بهصورت رایگان در سال تحصیلی جاری برگزار کرده است.