کتاب «پژوهش روایی در تحقیقات آموزش و یادگیری زبان» نوشتۀ گري بارکهاوزن، فیل بنسون و آلیس چیک؛ ترجمۀ دکتر ساسان بالغیزاده، دانشیار دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهید بهشتی و سلماز آقازاده، دانشجوی مقطع دکتری دانشگاه شهید بهشتی منتشر شد.
این کتاب برای نخستین بار در سال 1400، در 190 صفحه در قطع وزیری و در انتشارات دانشگاه شهید بهشتی منتشر شده است و با قیمت 570.000 ریال عرضه میشود.
کتاب پژوهش روایی در تحقیقات آموزش و یادگیری زبان ازجمله کتابهای بهروز دنیاست که برای تحقیق در زمینۀ آموزش و یادگیری زبان از راه بهکارگیری پژوهش روایی، چشماندازی نو برای خوانندگان ترسیم میکند. هدف اصلی این کتاب ارائۀ راهنماییهایی دربارۀ جمعآوری و تحلیل داده به پژوهشگرانی است که به پژوهش روایی علاقهمندند. در واقع، این کتاب را میتوان نقشهای در نظر گرفت که به خوانندگان کمک میکند تا در حیطۀ روایتپژوهی در تحقیقات آموزش و یادگیری زبان مسیر را بیابند. این کتاب نهفقط به شکلی ساده راهنماییهایی دربارۀ روشهای پژوهش روایی به پژوهشگران ارائه میکند، بلکه با هدف ایجاد ارتباط میان یافتههای پژوهشی و محیطهای آموزشی نیز مطالبی ارزشمند را به بحث میگذارد. بنابراین، کتاب منبعی مناسب و راهنمایی متمرکز و عملی برای خوانندگانی است که به درک یا مطالعات روایتپژوهانه علاقهمندند. در این کتاب موضوعهایی مانند تعاریف و مفاهیم اساسی، چرایی و چگونگی استفاده از روشهای تحقیق روایی در تحقیقات آموزش و یادگیری زبان و رویکردها و موضوعهای گوناگونی که این نوع تحقیق را پوشش میدهد، مطرح و روشهای متنوع استخراج، تحلیل و ارائۀ دادههای پژوهش روایی بررسی میشود. این کتاب برای تمامی علاقهمندان به حوزۀ روایتپژوهی و بهویژه دانشجویان دورههای تحصیلات تکمیلی در رشتههای زبانشناسی و آموزش زبانهای خارجی مفید و کاربردی است.