سوالات متداول علم‌سنجی

  • نشریه معتبر خارجی کدام است؟

    نشریه معتبر خارجی، نشریه‌ای است که در پایگاه استنادی معتبر بین‌المللی  WOS-Core Collection یا Scopus  نمایه شده باشد و درعین‌حال، در فهرست‌های نشریه‌های نامعتبر قرار نداشته باشد و به تایید کارگروه اعتبارسنجی نشریات رسیده باشد. برای شناسایی فهرست نشریه‌های معتبر و فهرست نشریه‌های نامعتبر به سایت «مدیریت برنامه‌ریزی و پژوهش تحصیلات تکمیلی» مراجعه کنید.​​​​

  • چگونه بفهمیم نشریه ای نمایه ISI(JCR) دارد؟

    نشریاتی که در سامانه  Master Journal List  زیر مجموعه Web of Science بوده و دارای نمایه های Science Citation Index یا Social Science Citation Index  هستند، دارای نمایه ISI(JCR) می‌باشند. توجه داشته باشید که ISI به‌معنای Institute of Scientific Information است که در حال حاضر، به شرکت Clarivate Analytics تعلق دارد؛ اما به اشتباه آن را ISI می‌نامند.​​​​​​​

  • چگونه بفهمیم نشریه ای نمایه Scopus دارد؟

    نشریاتی که در پایگاه استنادی Scopus نمایش داده می‌شود، دارای نمایه Scopus  هستند.
    همچنین تمام نشریات سامانه SCImago Journal & Country Rank(SJR) دارای نمایه Scopus می‌باشند.
  • آیا چاپ مقاله در هر نشریه ای از ISI یا Scopus امتیاز پژوهشی دارد؟

    خیر

  • هسته مرکزی(Core Collection) در ISI چیست؟

    در نمایۀ استناد علمی WOS، هستۀ مرکزیِ نشریات، نمایه‌های استنادی زیر هستند:

    Arts & Humanities Citation Index (AHCI)
    Science Citation Index Expanded (SCIE)
    Social Sciences Citation Index (SSCI)
    Emerging Sources Citation Index (ESCI)
  • Emerging Sources Citation Index (ESCI) چه تفاوتی با JCR دارد؟

    ضریب تأثیر یا Impact Factor (IF) نشریه‌های نمایه‌شده در ESCI محاسبه نمی‌شود. با وجود این، هر ساله، کیفیت این نشریه‌ها برای انتقال به JCR ارزیابی می‌شود.

  • چگونه بفهمیم نشریه ای در Core Collection وجود دارد؟

    نام مجلۀ خود را در Master Journal List به آدرس http://mjl.clarivate.com بازیابی کنید. سپس از قسمت Coverage بررسی کنید که آیا آن نشریه در یکی از پایگاه‌های هستۀ مرکزی نمایه شده است یا خیر.

  • معنای Q نشریات چیست؟

    چارک نشریات یا Q در WOS و Scopus محاسبه می‌شود. در این پایگاه‌ها، نشریات هر حوزۀ موضوعی، بر اساس شاخص Impact Factor (IF) یا SJR رتبه‌بندی می‌شوند. به‌این‌صورت که نشریه‌ای با بیشترین IF یا شاخص SJR در حوزۀ موضوعی خاص، در چارک اولQ1  و نشریات دیگر با IF یا شاخص SJR کمتر به‌ترتیب، در چارک‌های دو  Q2،سه Q3 و چهار Q4  رتبه‌بندی می‌شوند.

  • چگونه Q یک نشریه را بیابیم؟

    برای یافتن چارک نشریات WOS می‌توانید به فهرست نشریات JCR مراجعه کنید، به دلیل رایگان نبودن سامانه JCR می توانید از طریق سامانه سمنتاک به JCR متصل شوید. همچنین برای یافتن چارک نشریات در Scopus می‌توانید در سایت SJR :Scimago Journals and Country Ranks نشریه مدنظر خود را جست‌وجو کنید و چارک آن را بیابید.

  • چه نشریات IF دارند؟

    تنها نشریاتی از سامانه WOS دارای IF  می باشند که دارای یکی از دو نمایه Science Citation Index یا Social Science Citation Index  باشند یا به عبارتی فقط نشریات JCR دارای IF می‌باشند.

  • چگونه IF نشریه ای را پیدا کنیم؟

    برای یافتن IF نشریه باید به پایگاه JCR  مراجعه کرد.

  • SJR یک نشریه چیست؟

    یک شاخص استنادی تقریبا مشابه IF می‌باشد که برای نشریات پایگاه Scopus به کار می رود، می توانید SJR نشریه را از سایت SJR :Scimago Journals and Country Ranks پیدا کنید.

  • کدام نشریات داخلی معتبر هستند و امتیاز پژوهشی می‌گیرند؟

    نشریاتی که در سامانه ارزیابی نشریات علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و یا سامانه نشریات علوم پزشکی کشور نمایه شده‌اند، معتبر می‌باشند و بر اساس رتبه ای که در این دو سامانه دارند امتیاز می‌گیرند.

  • در صورت نبودن نشریه در لیست نشریات نامعتبر آیا امتیاز پژوهشی به مقاله تعلق می‌گیرد؟

    لزوما خیر، علاوه بر اینکه نشریه نباید نامعتبر باشد، انتشارات نشریه نیز نباید در لیست انتشارات نامعتبر قرار داشته باشد. همچنین اگر مقاله در نشریه ای چاپ شود که در هیچ کدام از لیست های اعلامی نیست، در صورتی که بعدا مجله نامعتبر تشخیص داده شود، امتیاز پژوهشی داده شده به مقاله حذف خواهد شد، لذا توصیه می‌شود سعی شود از نشریات لیست‌های معتبر استفاده شود.
  • چاپ در کدام نشریات ناشران نامعتبر امتیاز پژوهشی دارد؟ آیا نشریات Q1 این ناشران امتیاز دارد؟

    هیچ کدام از نشریات ناشران نامعتبر مورد تایید دانشگاه نیست و در صورت وجود ناشر در لیست ناشران نامعتبر، امتیاز پژوهشی مقاله صفر در نظر گرفته می‌شود.
    ​​​​​​​

  • چگونه به فهرست مجلات Elsevier دسترسی پیدا کنم ؟

    با مراجعه به سایت کتابخانه منوی جستجوی منابع، و سپس زیر منوی پایگاههای اطلاعاتی، در قسمت پایگاههای لاتین لینک پایگاههای مقالات لاتین ذکر شده است. وارد پایگاه Elsevier - Science Direct  شوید در بالای صفحه اول از طریق گزینه Journals به این لیست دسترسی خواهید داشت.
    ​​​​​​​

  • چگونه به فهرست نشریات نامعتبر و جعلی دسترسی پیدا کنم؟

    مجلات نامعتبر وزارت علوم در سایت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با آدرس اینترنتیhttp://journals.msrt.ir/  وجود دارد. از تب فهرست ها گزینه فهرست نشریات نامعتبر خارجی را انتخاب کنید و فایل پی دی اف را دانلود کنید.
    مجلات نامعتبر وزارت بهداشت در سایت وزارت وزارت بهداشت  با آدرس اینترنتی http://blacklist.research.ac.ir/ وجود دارد.
    لیست مجلات نامعتبر و جعلی دانشگاه شهید بهشتی در سایت دانشگاه  موجود است.
    ​​​​​​​
  • خالی بودن اطلاعات Scopus، WOS و Google Scholar در سامانه علم سنجی

    اگر اطلاعات Scopus یا WOS خالی بودند، می بایست ScopusID یا WOS ResearcherID خود را در سامانه علم سنجی در قسمت ورود اطلاعات درج و یا از طریق سامانه علم سنجی به کارشناس مربوطه ایمیل نمایید.در صورت خالی بودن اطلاعات Google Scholar می بایست لینک مربوط به صفحه Google Scholar در سامانه علم سنجی در قسمت ورود اطلاعات خود درج و یا از طریق سامانه علم سنجی به کارشناس مربوطه ایمیل نمایید.​​​​​​​

  • موجود نبودن برخی مقاله های اسکوپوس در سامانه علم سنجی

    در صورتی که تمام مقاله های نمایه شده دراسکوپوس در سامانه علم سنجی موجود نباشد، یا دارای چندین ScopusID هستید که باید تمام IDهای ساخته شده توسط اسکوپوس را ترکیب و یکپارچه نمایید و سپس ScopusID درست را در سامانه درج کنید یا در صورتی که قبلا در دانشگاه های دیگر مشغول به کار بوده اید و مقاله های شهید بهشتی در ادرس اسکوپوس دانشگاه دیگری قرار گرفته باشد، باید مقاله ها را به آدرس شهید بهشتی در اسکوپوس وارد نمایید.​​​​​​​

  • نمایش مقاله های دیگران در سامانه علم سنجی

    در اینجور موارد که گاها بر اساس تشابه اسمی اتفاق می افتد، باید دو حالت را بررسی کنید. حالت اول ممکنست بخاطر ورود اشتباه ScopusID در سامانه باشد، که با تغییر آن در سامانه، اطلاعات اصلاح می شود. حالت دوم ممکنست مقاله های شخص دیگری در اسکوپوس با ScopusID شما ثبت شده باشد که در این حالت باید مقاله های شما در اسکوپوس از مقاله های دیگران تفکیک شود و سپس اگر ScopusID شما تغییر کرد، ScopusID جدید را در سامانه درج کرد. سامانه با بروزرسانی که هر هفته انجام می دهد، اطلاعات صحیح را بروز خواهد کرد.​​​​​​​

  • تغییر عکس پرسنلی در سامانه علم سنجی

    در صورت نیاز به تغییر عکس پرسنلی، می بایست عکس مورد نظر را در قالب *.jpg یا*.jpegبا ابعاد مناسب تهیه و به کارشناس مبوطه ، ایمیل نمود.

  • ادغام صفحات اسکوپوس و ویرایش پروفایل نویسنده

    برای یک کردن صفحات اسکوپوس فایل راهنما را ببینید.

  • روش بدست اوردن H-Index و H5-Index اعضای هیات علمی بدون self-citation

    اگر بخواهیم self-citation را حذف و دوباره H-Index و H5-Index را بدست اوریم باید در صفحه view h-graph، چک باکس Exclude self-citations را علامت دار کرده و Update Graph را کلیک کنید. عددی که نمایش می یابد حتما از عدد قبلی کوچکتر یا مساوی ان عدد خواهد بود. به این طریق H-Index بدون self-citation بدست می­اید. برای H5-Index بدون self-citation، مراحل قبل تکرار شود و بازه زمانی نیز تعریف شده و سپس Update Graph را کلیک کرد.

  • روش بدست آوردن H-Index و H5-Index کلی اعضای هیات علمی

    ابتدا از طریق ادرس https://online.semantak.ir وارد شده و گزینه اسکوپوس را انتخاب کنید. سپس Authors را انتخاب و نام و نام خانوادگی هیات علمی را وارد و در قسمت Affiliation، نام دانشگاه شهید بهشتی وارد و گزینه جستجو را کلیک کنید. در مرحله بعد نام هیات علمی به همراه اطلاعات اولیه نماتیش داده می­شود. در همین مرحله می­توان H-Index کلی را بدست اورد. برای بدست آوردن H5-Index یا سایر بازه­های زمانی، برروی نام هیات علمی کلیک کرده تا صفحه مشخصات نمایش یابد. در این مرحله لینک view h-graph را کلیک کنید. در صفحه باز شده در باه زمانی موجود سال میلادی جاری را در نظر نگرفته و 5سال گذشته را حساب میکنیم.مثلا اگراکنون در سال 2021 قرار داریم، بازه زمانی 2020-2016 برای H5-Index صحیح هست. پس از انتخاب بازه زمانی گزینه Update Graph را کلیک می کنیم.​​​​​​​

  • روش بدست آوردن Citation و حذف Self-Citation اعضای هیات علمی

    ابتدا وارد ادرس https://online.semantak.ir شده و گزینه اسکوپوس را انتخاب کنید. سپس Authors را انتخاب و نام و نام خانوادگی هیات علمی را وارد و در قسمت Affiliation، نام دانشگاه شهید بهشتی وارد و گزینه جستجو زده شود. در مرحله بعد نام هیات علمی به همراه اطلاعات اولیه نماتیش داده می­شود. برروی نام هیات علمی کلیک کرده تا صفحه مشخصات نمایش یابد. در این صفحه نمودار Citation به صورت سال به سال نمایش داده شده و citation کلی نیز موجود است.

    برای تعیین بازه زمانی یا حذف Self-Citation لینک Citation overview را کلیک کنید.  در صفحه باز شده نمودار و جدول Citation در سال­های مختلف دیده می­شود. برای حذف فقط هیات علمی مذکور چک باکس

     Exclude self-citations of selected author را انتخاب و Update را کلیک می­کنیم.