آزمایشگاه حیوانات

 
 موش ها متداول‌ترین مدل تحقیقات پستانداران مورد استفاده هستند و برای تحقیق در زمینه‌های ژنتیک،روانشناسی، پزشکی،ورزشی و سایر رشته‌های علمی مورد استفاده قرار می‌گیرند.  این آزمایشگاه در راستای تحقیق در مورد تاثیر تمرینات ورزشی بر فاکتورهای ژنی و خونی در موش های آزمایشگاهی دارای تجهیزات آزمایشگاهی ذیل می باشد.

تریدمیل جوندگان
از این دستگاه به منظور انجام تمرینات استقامتی در پروتکل های مختلف برای حیوانات آزمایشگاهی استفاده می شود.
مشخصات فنی دستگاه شامل:
- تعداد لاین های تردمیل: 5 لاین
-طول مسیر نوارگردان: 70 سانتی متر
-دارای شوک الکتریکی قابل تنظیم
-حداقل سرعت 5 متر بر دقیقه
-شیب از - 25 تا + 25 قابل تنظیم است
-قابلیت تنظیم پروتکل های تمرینی دلخواه را نیز دارا می باشد.
000.jpg 
 
دستگاه واتر میز موریس
دستگاه واتر میز یا همان ماز آبی، دستگاهی جهت تست حافظه و یادگیری در موش آزمایشگاهی شناگر در آب است.
 
 
 
 
 
11.jpg22.jpg 
 
دستگاه روتارود آزمایشگاهی برای رت و موش سوری (Rotarod)
دستگاه روتارود به منظور بررسی مقاومت در برابر خستگی در رت یا موش سوری و یا بررسی اثر داروها و مواد مختلف بر هماهنگی حرکتی و همچنین آزمونهای غذبالی برای انتخاب موشهای در یک رنج توام فیزیکی برای بکار گیری در سایر آزمونها ، تحت پروتکلهای مختلفی بکار میرود. به این شکل که موشها بر روی محور دستگاه قرار میگیرند و سپس محور دستگاه از سرعت صفر تا سرعت و شیب افزایش سرعتی(شتاب) که شما تعریف کرده اید شروع به چرخش میکند. این دستگاه قابلیت چرخش از سرعت صفر تا 45 دور در دقیقه را دارد. هر زمان که یکی از حیوانات نتوانست تعادل خود را حفظ کند و به پایین سقوط کرد دستگاه بطور اتوماتیک آنرا تشخیص داده و اطلاعات آن موش را که شامل سرعتی که در آن موش سقوط کرده و زمان مقاومت موش و مسافتی را که پیموده در خود ذخیره میکند.
 
•    با سرعت چرخش 0 تا 45 RPM
•    با بدنه تمام فلزی بسیار مستحکم
•    سیستم کنترلر میکروپروسسوری با نمایشگر دیجیتالی لمسی جهت کنترل فرایند آزمون و نمایش اطلاعات آزمون
•    عرض هر کانال 9 سانتی متر و قطر محور 6 سانتی متر  و ارتفاع مرکز محور تا کف دستگاه 20 سانتیمتر
44.jpg 
 
دستگاه شاتل باكس:
وسيله اي جهت درك و بررسي حافظه ويادگيري براي حيواناتي نظير موش سوري و يا موش صحرايي مي باشد كه در آن از نور به عنوان محرك شرطي استفاده مي شود. همچنين تحريك الكتريكي نقش محرك غيرشرطي را در اين وسيله ايفا مي كند. اين دستگاه از دو قسمت محفظه اصلي و جعبه كنترل تشكيل شده است. محفظه اصلي به20*40*20 سانتيمتر مي باشد كه از جنس پلكسي گلاس ساخته شده است و كف آن توسط ميله هاي فلزي به قطر 2 میلیمتر و به فاصله 7.5 تا 10 سانتيمتر پوشيده شده است. اين محفظه توسط ديواره اي به دو محفظه مساوي تقسيم مي شود كه يكي روشن و ديگري تاريك مي باشد. حيوان مورد مطالعه قادر است تا ازطريق دريچه  7*6 سانتی متر موجود در اين ديواره بين دو طرف محفظه حركت كند. ميله هاي كف محفظه نيز از خارج به يكديگر متصل شده اند  هنگام اتصال برق دو قطب مثبت و منفي را تشكيل مي دهند. سقف محفظه نيز از درب كشويي ساخته شده است. جعبه كنترل نيز داراي كليدهايي براي تنظيم مدت زمان، فركانس و شوك الكتريكي مي باشد كه از طريق ميله هاي كف شاتل به حيوان اعمال مي شود .اين دستگاه به گيرنده مادون قرمز نيز مجهز مي باشد.
 
 
شاتل باکس.jpg 
 
 
دستگاه اوپن فیلد تست
آزمون اوپن فیلد معمولا براي مطالعات رفتاري ، نقص حرکتی و اضطراب و افسردگی در حیوانات آزمایشگاهی مانند موش سوري و رت بکار میرود . این تست در مطالعه و ارزیابی اثرات داروهاي ضد اضطراب و افسردگی ، و عکس العمل اعضاي حرکتی به موادي مانند مواد مخدر و همچنین واکنشهاي رفتاري ، بسیار مفید و کارا است. این ابزار از یک مربع خالی(و گاهی دایره خالی) و معمولا به رنگ روشن با دیواره هاي بلند (براي جلوگیري از فرار حیوان) تشکیل یافته است. معمولا حیوان را در مرکز این ابزار قرار میدهند و رفتار حیوان را در یک بازه زمانی ثبت میکنند (بسته به پروتکل آزمون از 3 تا 15 دقیقه و حتی گاهی بیشتر). تا بعدا آنرا آنالیز کنند. کار این دستگاه مطالعه میزان مقابله حیوان بر ترس ذاتی خود براي کشف بیشتر دنیاي جدیدش است . زمانی که حیوان مضطرب است گرایش طبیعیش اینست که کنار دیواره هاي بلند محیط باشد و از رفتن به مرکز محیط و جستجو در آنجا خودداري میکند و زمانی که اضطراب و افسردگیش از بین رود براي شناختن بیشتر دنیاي پیرامون خود به هر طرف از آن قدم میگذارد . لذا در این زمینه رفتارهاي مرتبط با اضطراب توسط درجه اجتناب حیوان از رفتن به مرکز محیط بررسی و اندازه گیري میشود.
 
 اپن فیلد.jpg


 
دستگاه رانینگ ویل
دستگاه رانینگ ویل تک کاناله اختیاری مناسب برای رت با مشحصات زیر:
•    قطر خارجی = 335mm
•    قطر میله های = 6mm
•    فاصله میله ها از هم(مرکز به مرکز) = 15.5mm
•    چرخ استیل به همراه قفس پلیکربنات استاندارد رت
•    محاسبه و نمایش میزان مسافت پیموده شده توسط رت
•    در اندازه قفس استاندارد رت و قابلیت استفاده از رک استاندارد قفس رت
رانینگ ویل.jpg

میز جراحی پرتابل با چراغ عمل
این میز جهت تشریح و بافت برداری مورد استفاده قرار میگرد.
میز جراحی.jpg