اندیشکده ها

اندیشکده ­های رصد مسائل جامعه و کشور
به منظور اجتماعی کردن دانش، رصد مسائل جامعه و تحولات علمی کشور، جهت­دهی و ساماندهی فعالیت­های استادان دانشگاه­ها در راستای حل معضلات کشور و جامعه اسلامی و ایجاد قطب­های علمی- اندیشه­ای در اقصی نقاط کشور براساس مزیت نسبی و مسائل مبتلا­به استانها و مناطق مختلف کشور و نیز اولویت­های سازمان بسیج اساتید، اندیشکده­های راهبردی در حوزه­های مختلف علمی و بین رشته­ ای تشکیل می ­گردد.
 
v   کارویژه اندیشکده­ ها:
کار ویژه اصلی اندیشکده­ ها عبارت است از:
کشف نیروهای ممتاز و نخبه، تولید فکر و اندیشه، تدوین گزارش­های نوبه­ای برای مراجع مربوطه در نظام و نیز حفظ عناصر حزب اللهی و بسیجی دانشگاهها
حمایت از اساتید توانمند و دارای ایده­های نو و خلاق برای رفع نیازها و حل معضلات کشور و معرفی آنها به مراجع مربوطه
ایجاد ارتباط بین دانشگاه و جامعه از طریق  رصد مسائل و معضلات جامعه و چاره­جویی برای آنها
رصد تحولات علم و­ جریانهای علمی (تولید و­ ترجمه کتابها یا منابع درسی و کمکی) در­ دانشگاهها
حمایت از محققین و پژوهشهای معطوف به حرکت در مرزهای دانش و تحولات جامعه و جهان (آینده نگری)
حمایت از کرسی­های نقد، نوآوری و نظریه پردازی (با لحاظ اولویت­های سه­گانه: دروس دانشگاهی، مسائل ملی و مشکلات محلی)
کمک به فرایند جنبش نرم­افزاری و تولید علم در دانشگاهها
 سازماندهی ­اجتماعی ­نیروهای ­موافق ­انقلاب ­و نظام در دانشگاه­ها و مراکزعلمی- پژوهشی
 
v   حوزۀ مأموریت اندیشکده­ ها:
موضوع اندیشکده­ ها در تهران (مرکز) می­تواند ملی و مسائل کلان و راهبردی کشور و نظام باشد و پیوند با اساتید و حلقه ­های علمی اقصی نقاط کشور نیز برقرار کند. درواقع، اندیشکده­ها در مرکز و دانشگاه­های مادر، موضوع­ محور و براساس موضوعات و مسائل کلان کشور خواهند بود.
اندیشکده­ ها در استانها و سایر مناطق کشور، بر­اساس اولویت ­بندی مسائل مبتلا­به این مناطق خواهد بود؛ یعنی در شهرستانها و دانشگاه­های سطح دو، اندیشکده­های مزیت­محور براساس مسائل اولویت­ دار مناطق مختلف خواهند بود.
تبصره: مأموریت­ها و موضوع ­اندیشکده­­ها باهماهنگی و­­­­­­ حتی پیشنهاد بسیج اساتید استانها و کانونهای دانشگاهها خواهد بود
قطب علمی هر رشته- موضوع، صرف نظر از محل اصلی استقرار اندیشکدۀ مربوطه، می­تواند پیوستگی با اساتید و حلقه ­های علمی سایر مناطق و دانشگاهها هم داشته باشد.
در هر دانشگاه (مادر و بزرگ) یا در هر استان یک یا دو قطب علمی براساس تخصص اساتید مورد نظر شکل  می­گیرد و سایر استادان از سراسر کشور به آنها متصل می­شوند.
محوریت تشکیل اندیشکده­ ها بر­اساس مسائل و معضلات مبتلا­به و اولویت ­های کشور و نظام اسلامی است و هر یک ماموریت خاصی را براساس ظرفیت­ ها و امکانات محل و هدایت سازمان بسیج اساتید دنبال خواهند کرد.
اندیشکده­ها در حوزه­ها و موضوعات  مورد نظر، در مقام مطالبه­گر علمی ظاهر شده و گفتمان مطالبه­گری را در سطح ملی و محلی ساماندهی و راه­اندازی خواهند نمود.
هر نوع کار و فعالیت پژوهشی از قبیل پیوست نگاری فرهنگی، جنگ نرم، حلقه­های علمی، تحول در علوم انسانی، و ... از این پس ذیل اندیشکده­ها سازماندهی و قالب بندی خواهد شد.
قالب ­های علمی کارهای اندیشکده­ ها اعم است از: نشست­های علمی تعدادی از اساتید در موضوع محوری مأموریت اندیشکده­ ها، سخنرانی علمی، تشکیل سمینار، طرح­های پژوهشی راهبردی، کرسی­های نقد، نوآوردی و نظریه­پردازی که در نهایت ممکن است به شکل پالیسی و سیاست به دستگاه­های اجرایی، دولت یا وزیر مربوطه ارائه شود.
در اندیشکده ­ها، پژوهش­های بنیادین انجام نخواهد شد و بیشتر، رفع معضل شکاف بین نظر و عمل مورد توجه است. از این نظر، تمرکز بر پژوهش های راهبردی و مسئله محور (البته با لحاظ اولویت­های ملی و محلی) خواهد بود.
گزارش­ های راهبردی مبتنی بر امنیت محله محور، حل مسائل محله­ای، و طرحهای راهبردی­ برای محلات ( در حوزۀ جامعه شناسی و ...)
برخی از محورها و موضوعات احصایی تشکیل اندیشکده­ها عبارتند از:
 تعلیم و تربیت، کارآفرینی، اقتصاد و کیفیت، محیط طبیعی ایران (یا طبیعت ایران)، سرمایه اجتماعی، امنیت و دفاع، ایمنی و سلامت، آزادگی و حریت اجتماعی
 
v   ساختار اندشکده­ ها:
هر کانون بسیج، به منزله یک اندیشکده است که به هدایت و حمایت و مدیریت فعالیت­های علمی اساتید آن دانشگاه می­پردازد.
در رأس هر اندیشکده درکنار رئیس کانون بسیج (که رئیس اندیشکده نیز هست)، شورایی مرکب از اعضای هیأت علمی متخصص همان رشته یا حوزۀ علمی از دانشگاه­های مختلف حضور خواهند داشت که هدایت علمی فعالیتهای آن را برعهده خواهند داشت.
اندیشکده دارای هویت مستقل از کانون بسیج است و هدایت آن توسط شورای علمی خواهد بود و در درازمدت، یک نهاد مدنی قدرتمند در حوزه تخصصی مربوطه خواهد شد.
هر اندیشکده، دارای حداقل سه گروه علمی در چارچوب مأموریت خود است و هر گروه نیز متشکل از حداقل سه عضو هیأت علمی متخصص و صاحب نظر مرتبط خواهد بود.
اندیشکده ­ها می­توانند بین­رشته­ای و درون­رشته­ای هم باشند تا همه جوانب یک مسئله ملحوظ شود.
اندیشکده­ها در حصار بروکراسی بسته و مقررات وزارت علوم و دانشگاهها نبوده و قرار است چابک، جهادی و خلاق باشند و با شیوه­های میان­بُر به سازماندهی و جذب ایده­ها و نخبه­ها بپردازند و ایده­ها را توسط نخبگان به محصول (خط مشی) و راهبرد تبدیل یا نزدیک کنند.
استادان و صاحبان طرح و ایده، طرح­ها، ایده­ها و مسائل مورد نظر خود را جهت تصویب نهایی به شورای علمی گروه مربوطه ارائه می­دهند. دستگاه­های اجرایی و مراجع تصمیم­سازی هم ممکن است معضلات خود را به اندیشکده­ها ارجاع دهند.
اندیشکده­ها پروژه­ها و معضلات را از نظام اداری- اجرایی می­گیرد، تجزیه و تحلیل می­کند و با توزیع بین اساتید و گروه­های متخصص آن حوزه، بعد از گره­گشایی و ارائه راه­حل، به نظام اداری- اجرایی بازمی­گرداند.
هر اندیشکده یک دبیر و دبیرخانه خواهد داشت که مسئول دریافت طرح­ها و ایده­ها از استادان و صاحب­نظران، دعوت به جلسه شورای علمی، پیگیری مصوبات و تصمیمات شورای علمی، رابطبین شورا و محققان و استادن و نیز اجرای تصمیمات شورای علمی خواهد بود.
شورای علمی هر اندیشکده مسئول سیاستگذاری علمی و تصویب طرح­هاو نظارت بر اجرای طرح­های مصوب خواهد بود.
شورای علمی، دارای یک دبیر (از بین متخصصان همان رشته- موضوع) است که امور اجرایی و اداری شورا را انجام می­دهد.
v   ابهامات و سوالات:
نحوۀ تأمین بودجه و منابع مالی طرح­ها و برنامه­های اندیشکده­ ها؟ آیا خودشان مستقلاً بودجه و منابع مالی دارند که با اختیار تصمیم ­گیری و هزینه نمایند؟ یا مستقیماً به سازمان بسیج وصل می­شوند؟ یا جذب منابع از دستگاه­های دولتی- اجرایی و بخش خصوصی خواهند داشت؟!